دای یک ارزدیجیتال غیرمتمرکز است که ارزش آن با دلار آمریکا تثبیت شده است. این سیستم توسط شرکت (MKR) Dai Stablecoin ایجاد شده، از دای برای معاملات حاشیه‌ای برای پاسخ به نوسانات بازار و حفظ ارزش خود در برابر ارزهای اصلی جهان استفاده می‌کنند. برخلاف سایر استیبل‌کوین‌های محبوب که ارزش آن‌ها مستقیماً توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، دای توسط وثیقه‌های کریپتو پشتیبانی می‌شود که می‌توانند به صورت عمومی در بلاک‌چین اتریوم مشاهده کرد.

ارز DAI چیست؟

به طور خلاصه، دای یک استیبل‌کوین است که توسط MakerDAO (MKR) ایجاد شده است. یک دای برابر با یک دلار آمریکا (نسبت 1:1) است و تا زمانی که توکن از گردش خارج نشود، همیشه همینطور باقی خواهدماند.
دای ارزش پایدار و غیرمتمرکز را به روشی هوشمندانه و جالب حفظ می‌کند. به دنبال تغییرات بازار تغییر می‌کند و بنابراین قیمتی ثابتی را در برابر سایر ارز‌های دیجیتال حفظ می‌کند.
این فرآیند توسط پلتفرم Maker همراه با توکن MKR قرارداد‌های هوشمند CDP و چندین مکانیسم تثبیت کننده دیگر تسهیل می‌شود. نیازی به نظارت مرجع متمرکزی که بر استیبل‌کوین‌ها با پشتیبانی ارزفیات مانند تتر هست، وجود ندارد و هیچ بانکی از آن حمایت نمی‌کند. این پروژه به طور کامل بر روی بلاک‌چین اتریوم و قرارداد‌های هوشمند وجود دارد. این امر دای را به یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز تبدیل می‌کند که قابل تعطیل و سانسور کردن نیست.

بیشتر بخوانید: SOLANA سولانا (SOL)

به طور خلاصه این پروژه مزایای زیر به همراه دارد:

  • یک دای همیشه 1 دلار ارزش خواهدداشت.
  • هیچ دولت و یا نهادی نمی‌تواند آن را تعطیل کند.
  • هیچ فردی نمی‌تواند آن را کنترل کند.
  •  مانند تمام ارز‌های دیجیتال آن را مستقیماً و بدون واسطه مبادله کرد.
  • به‌راحتی با هر توکن ERC-20 دیگری معامله کرد.
  • هر کسی از هر کجای جهان می‌تواند آن را با کیف‌پول اتریوم دریافت و ارسال کند.
  •  می‌تواند یک ثبات برای نوسانات پیرامون رمزارز‌ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: دیسنترالند چیست؟

استیبل کوین‌ چیست؟

استیبل‌کوین یک ارزدیجیتال است که ارزش آن به دارایی‌های کم‌‌نوسان مانند ارز فیات، فلزات گران‌بها یا نفت مرتبط است. ایده استیبل‌کوین ایجاد یک دارایی رمزنگاری شده، برای کاهش نوسانات قیمت است.
محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها عبارتند ازDai,TrueUSD,Tether,USD Coin,PAX,GUSD

استیبل‌کوین‌ها نقش حیاتی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارند که هر کسی را قادر می‌سازند:

  • در طول دوره‌های پرنوسان بازار ذخیره ارزش ثابتی داشته باشید.
  • برای پرداخت‌های سریع و حواله‌های جهانی از ارزدیجیتال پایدار استفاده کنید.
  •  تراکنش‌های غیرقابل سانسور را برای هر کسی که به کیف‌پول و اینترنت اتصال دارد ارسال کنید.

ارز دیجیتال Dai

استیبل‌کوین‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

استیبل‌کوین‌ها در چهار دسته قرار می‌گیرند: 

1. استیبل‌کوین با پشتوانه ارز فیات

رایج‌ترین نوع استیبل‌کوین، تقریباً همه آن‌ها به نهادی متمرکز متکی هستند و می‌توانند متمرکز شوند مثل Tether,TrueUSD,USD Coin

2. استیبل‌کوین با پشتوانه کریپتوکارنسی

استیبل‌کوین با پشتوانه ارزدیجیتال، به زیرساخت‌های مالی سنتی وابسته نیستند و از ارز‌های دیجیتال به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. آن‌ها طراحی پیچیده‌تری دارند ولی کمتر متمرکز و شفاف‌اند.

3. استیبل‌کوین بدون پشتوانه

این استیبل‌کوین‌هایی‌اند که با استفاده از مدل‌های اقتصادی مبتنی‌بر نرم‌افزار به دنبال دستیابی به ثبات هستند. آن‌ها غیرمتمرکز، پر ریسک و پیچیده‌اند، زیرا برای حفظ تعادل به رشد مداوم نیاز دارند مثل پایه، کربن، قطعات و Kowala

4. استیبل‌کوین ترکیبی

استیبل‌کوین‌هایی‌اند که ترکیبی از رویکرد‌های ذکر شده در بالا متکی هستند مثل Reserve, Saga, Aurora - Boreal.
در این دسته‌بندی‌ها، دای در دسته استیبل‌کوین‌های با پشتوانه کریپتوکارنسی قرار می‌گیرد و از Maker (MKR) و Ether (ETH) برای حفظ یک مقدار پایدار استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره لایت کوین

Maker (MKR) چیست؟

Maker (MKR) یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است که بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. همچنین ارزدیجیتالی، حکومتی نیز هست و شامل دو توکن Makercoin (MKR) و Dai (DAI) هر دو آن‌ها براساس استاندارد ERC-20 بر روی اتریوم ایجاد می‌شوند.
Maker (MKR) مأموریت دارد تا خطی از دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز پایدار ایجاد کند که به ارزهای مختلف، طلا و سایر ابزارها مرتبط باشد. این سازمان یکی از اولین شرکت‌های متمرکز بر اتریوم است و قبل از پیدایش اتریوم روی این فناوری کار کرده است. این تیم در فضای کریپتو بسیار معتبر است و توسط ویتالیک بورین حمایت می‌شود.
دارندگان Maker مسئولیت مدیریت ریسک سیستم Maker، پرداخت وام‌های Dai یا تعیین نسبت بدهی را برعهده دارند. هر دارنده Maker می‌تواند در مورد تصمیمات مهم مربوط به پلتفرم و صدور دای از جمله پارامترهای ریسک، نرخ‌های هدف، تصمیمات تسویه حساب جهانی و موارد دیگر رأی دهند. اگر کسی بخواهد در دای وام بگیرد از سکه برای پرداخت استفاده می‌شود. سکه‌های Maker قابل استخراج نیستند و در فرآیند تسویه سوزانده می‌شوند.

استیبل کوین

چگونه DAI ارزش خود را حفظ می‌کند؟

دای از تئوری بازی استفاده می‌کند و انگیزه‌های اقتصادی را به دقت متعادل می‌کند تا ارزش یک دلار را به طور مداوم حفظ کند. زمانی که ارزش دای کمی به زیر یک دلار می‌رسد، سیستم به کاربران انگیزه می‌دهد تا قیمت افزایش دهند و زمانی که ارزش دای بیش از یک دلار برسد انگیزه‌ها برعکس است. در این مواقع کاربران باهوش از نوسانات قیمت کسب درآمد می‌کنند. هرچه دای از میانگین بیشتر منحرف شود، انگیزه‌های بیشتری برای بازگرداندن قیمت به یک دلار وجود دارد.
علاوه بر آن سکه‌های دای همیشه بیش از یک پشتیبان هستند. این به معنی آن است که به جای پشتوانه سکه‌های 1:1 با دارایی زیربنایی، همیشه نسبت بیش از 1:1 است. به عنوان مثال اگر اتر 100 دلار ارزش داشته باشد و نسبت وثیقه 150% باشد می‌توانید 66 دای ایجاد کنید.
در اصطلاح فنی‌تر، همه چیز به تجارت حاشیه‌ای با استفاده از موقعیت‌های وثیقه‌گذاری ETH خلاصه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریپل (XRP) چیست؟

ارزدیجیتال دای چگونه ایجاد می‌شود؟

دای به عنوان یک استیبل‌کوین دارای پشتیبانی کریپتو، با ارز اتر پشتیبانی می‌شود. هر دارنده اتر می‌تواند دای را با استفاده از MakerDAO DApp ایجاد کند.
در ابتدا اتر را به موقعیت وثیقه‌گذاری CDP بفرستید. به نوبه خود بخشی از دای را دریافت خواهید کرد. CDP یک قرارداد هوشمند است که بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شود و بر صدور و باز خرید دای نظارت می‌کند. پس از دریافت Dai برای ETH خود، تنها راه برای بازگرداندن اتر باز پرداخت Dai، وام گرفته شده است. یک فرآیند ساده گام به گام صدور دای می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:

  1.  یک کاربر ETH را واریز می‌کند. (برای مثال بگذار بگوییم ارزش آن 200 دلار)
  2.  کاربر 100 Dai به ارزش 100 دلار با نسبت وثیقه 2:1 صادر می‌کند.
  3.  کاربر Dai را پس می‌گیرد و هر طور که بخواهد از آن استفاده می‌کند.
  4.  زمانی که کاربر می‌خواهد Dai را به ETH بازگرداند، باید آن را به همانDai 100 سود خریداری کند. نرخ بهره سالانه دای 1% است.
  5.  کاربر Dai به اضافه بهره تعلق گرفته را بازپرداخت می‌کند. هزینه‌های بهره مستقیماً به دارندگان توکن MKR برای نگهداری سیستم می‌رود.

همان طور که می بینید، Dai وامی است که در برابر اتریوم گرفته می‌شود. با MakerDAO کاربران ETHمی‌توانند وام Dai را در مقابل دارایی‌های اتر خود درخواست کنند. این فرآیند با تبدیل ذخایر ETH کاربر به توکن ERC-20 به نام WETH( Ethereumپیچیده) آغاز می‌شود. پس از انجام این کار WETH به استخر اتریوم می‌پیوندد که به عنوان وثیقه برای همه توکن‌هایDai صادر شده استفاده می‌شود.
این استخر PETH (Pooled ETH) نامیده می‌شود. در مرحله بعد، PETH برای ایجاد یک موقعیت وثیقه‌گذاری (CDP) قفل می‌شود و کاربران توکن‌های دای را دریافت می‌کنند که می‌توانند آزادانه از آن استفاده کنند.
نسبت وام CPD زمانی که Dai ایجاد می‌شود افزایش می‌یابد تا زمانی که به حدی برسد که دیگر Dai در مقابل CPD قابل برداشت نباشد.
البته این توضیح ساده‌ای از مکانیسم‌های پشت سر Dai است. خبر خوب این است که 99 درصد از کاربران Dai مجبور نیستند تمام پیچیدگی‌های صدور Dai را پشت سر بگذارند و فقط آن را در صرافی خریداری می‌کنند.

Dai را کجا ذخیره کنیم؟

هر دو Dai و Makercoin توکن‌های اتریوم ERC-20 هستند و می‌توانند در کیف‌پول‌های مطابق با ERC-20 مانند، MyEtherWallet، Atomic، Exodus، Jaxx، Mistو Metamask ذخیره شوند. برای امنیت بیشتر می‌توانید از کیف‌پول سخت‌افزاری Ledger یا Trezor نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاردانو (ADA)

پروژه‌های مشابه:

DigixDAO (DGD): آوردن استاندارد طلا در فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)
Maker (MKR): یک توکن کاربردی و حکومتی است که منبع افزایش سرمایه اکوسیستمMaker
TrueUSD (TUSD): یک استیبل‌کوین متمرکز با پشتیبانی ارز فیات که از طریق پلتفرم TrustTokenصادر می‌شود.