ترون چیست؟

ترون یک سیستم عامل مبتنی‌بر بلاک‌چین است که به کمک آن می‌توانید برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنید و محتوای رسانه‌ای را به اشتراک بگذارید. سازندگان ترون برای توسعه‌ی این شبکه ارزرمزنگاری شده ترونیکس را با نام اختصاری TRX در نظر گرفتند. کاربرد اصلی توکن TRX استفاده در شبکه TRON می‌باشد که برای دسترسی به برخی ویژگی‌های نرم‌افزار و سیستم عامل استفاده می‌شود.
ارزدیجیتال ترون توسط جاستین سان در سال 2017 تأسیس شد. در ابتدا توکن TRX مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم راه‌‌اندازی گردید و در ادامه بلاک‌چین اختصاصی خود را ایجاد کرد و تبدیل به کوین اصلی شبکه ترون شد.

هدف اصلی ترون چیست؟

ترون برای تحقق یک هدف روشن و مشخص ایجاد شده است، برای اینکه تولیدکنندگان محتوا برای تلاش‌هایشان درآمد عادلانه دریافت کنند. در حال حاضر صنعت رسانه به ‌گونه‌ای است که چند ابر رسانه فیس‌بوک، گوگل، یوتیوب و ... تا حد زیادی بر آنچه که در رسانه‌ها مشاهده و منتشر می‌شود کنترل دارند و بیشتر پول تولید شده در این رسانه‌ها را نیز جذب می‌کنند و تنها مقدار کمی از درآمد حاصل از این رسانه‌ها به سازندگان آن می‌رسد. هدف اصلی ترون اصلاح وضع موجود است. ترون قصد دارد با حذف واسطه، رسانه‌ای میان کاربران ایجاد کند؛ تا با استفاده از توکن‌های TRX در شبکه Tron مستقیماً به خود سازنده محتوا پاداش دهد. به عبارت دیگر درآمد رسانه به طور کامل متعلق به صاحب اثر شود و بخشی از آن به شرکت‌های بزرگ تعلق نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ارزدیجیتال NANO

ترون چگونه کار می‌کند؟ و چه فناوری پشت آن نهفته است؟

شبکه Tron بر اساس چند اصل بنا نهاده شده

  1.  مطالب به صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شود و سرور‌ کنترل کننده مرکزی ندارند.
  2.  سازندگان محتوا می‌توانند پاداش خود را به صورت توکن TRX یا توکن‌هایی که توسط TRX پشتیبانی می‌شوند دریافت کنند.
  3.  سازندگان می‌توانند توکن ایجاد کنند و آن‌ها را در برنامه‌های خود در شبکه استفاده کنند. این توکن‌ها توسط شبکه ترون پشتیبانی می‌شوند.
  4. طرح توسعه ترون شامل پشتیبانی از بازی‌های روی شبکه به طور غیرمتمرکز است، کاربران می‌توانند مستقیماً آثار را از سازندگان بخرند.

ترون

آیا ترون پول واقعی است؟

کاربران می‌توانند رمزارز TRX را به عنوان یک ارزش قابل ذخیره نگه‌داری کنند. این ارز قابل تبدیل و مبادله با سایر ارزهاست از این جهت ترون را می‌توان به عنوان یک کارنسی و پول در نظر گرفت. کاربرد اصلی ترون در برنامه‌های غیرمتمرکز DApps است. کاربران می‌توانند با قفل کردن توکن‌های TRX در شبکه بلاک‌چین پاداشی تحت عنوان Tron Power کسب کنند و به تغییرات شبکه ترون رای دهند هر چه زمان طولانی‌تری توکن‌ها در کیف‌پول نگه‌داری شود کاربر TP بیشتری دریافت می‌کند، در نتیجه قدرت بیشتری در شبکه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ریپل (XRP) چیست؟

کارمزد شبکه ترون چقدر است؟

کارمزد تراکنش‌های شبکه ترون صفر است! درست متوجه شدید ترون برای انتفال در بلاک‌چین هزینه‌ی ناچیزی دریافت می‌کند که عملاً صفر است، این دستاورد بزرگی است. شبکه 2000 تراکنش در ثانیه را به طور رایگان پردازش می‌کند در حالی که اتریوم 25 تراکنش بر ثانیه و بیت‌کوین 5 تراکنش بر ثانیه است. خرید ترون از صرافی‌ها هزینه می‌برد، صرافی‌ها این کارمزد را از خریدار یا فروشنده دریافت می‌کنند.

اگر از ترون برای خرید و فروش سایر ارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم استفاده شود کارمزد دریافت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی ارز دیجیتال تتر

مزایای ارزدیجیتال ترون

  1.  تراکنش‌های رایگان
    هزینه‌ی انجام هر تراکنش در شبکه ترون برابر با 0.000005 سنت است که بسیار ناچیز است و تقریباً تراکنش‌ها رایگان پردازش می‌شود.
  2.  تراکنش با حجم بالا
    تراکنش‌ها در این شبکه به صورت نامحدود انجام می‌گردد، ترون قادر است 2000 تراکنش در ثانیه پردازش کند. کاربران معاملات با حجم بالا را به راحتی انجام می‌دهند.
  3. حمایت از تولیدکنندگان محتوا
    ترون معتقد است شبکه راهی برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا است. آن‌ها از این طریق می‌توانند درآمد عادلانه‌ای از محتواهای خود کسب کنند.
  4. پشتیبانی و محبوبیت
    پشتیبانی عظیمی از این پلتفرم صورت گرفته و در بسیاری از صرافی‌ها از جمله کوین‌بیس مورد معامله قرار می‌گیرد. در حال حاضر حدود یک میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال شیبا اینو

معایب ارزدیجیتال ترون

  1.  عرضه بالا و قیمت پایین
    جهت پایین نگه داشتن قیمت کوین عرضه زیادی انجام شده است. بسیاری از کاربران با این استراتژی موافق نیستند زیرا هیچ محصولی پشتوانه ارزش آن نیست.
  2.  نحوه‌ی استخراج ارزدیجیتال ترون
    ارزدیجیتال ترون برخلاف سایر ارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم قابل استخراج کردن نیست. کاربران می‌توانند با کمک به اعتبارسنجی شبکه توکن را به عنوان پاداش دریافت کنند. در این فرآیند ارز جدید تولید نمی‌شود. در این لحظه 100 میلیارد توکن TRX وجود دارد که حدود 71 میلیارد از آن در حال گردش است.

صرافی‌هایی که از ترون پشتیبانی می‌کنند

تهیه TRX با ارزهای فیات مانند دلار و یورو ممکن نیست. آن را باید در صرافی‌های معتبری چون بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، هوبی (Huobi)، بیت‌رکس (Bittrex) با سایر ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم مبادله کرد.

بیشتر بخوانید: دیسنترالند چیست؟

بهترین کیف‌پول‌های ترون

رمزارز ترون مانند سایر ارزهای دیجیتال در کیف‌پول الکتریکی ذخیره می‌شود. با توجه به منحصر‌به‌فرد بودن شبکه ترون از کیف‌پول‌های متناسب با آن استفاده می‌گردد. در ادامه‌ی مقاله به طور مختصر به بررسی بهترین کیف‌پول‌ها برای ذخیره‌سازی این ارز می‌پردازیم.

1. کیف‌پول سخت‌افزاری

  • لجر نانو اس (Ledger Nano S Wallet)
    کیف‌پول لجر نانو اس یک کیف‌پول سخت‌افزاری است که از 23 ارزدیجیتال مختلف مانند اتریوم، بیت‌کوین، لایت‌کوین، دش، ترون و.... پشتیبانی می‌کند. لجر نانو اس کیف‌پولی با امنیت بالاست و سهولت در استفاده آن باعث شده که در بین کاربران محبوب باشد.
  • کیف‌پول ترزور (Trezor Wallet)
    در سال 2014 شرکت ساتوشی‌لبز در جمهوری چک اولین کیف‌پول سخت‌افزاری را به بازار ارزهای دیجیتال ارائه کرد. ترزور یکی از امن‌ترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری موجود در جهان است که به اینترنت متصل نمی‌شود و از خطر هکر‌های آنلاین مصون است.
  • کیف‌پول گواردا (Guarda Wallet )
    کیف‌پول گواردا یک پلتفرم مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است. و به کاربرانی که با ذخیره ارزدیجیتال کسب درآمد می‌کنند خدمات استیکینگ را ارائه می‌کند. و صدها ارزدیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم، تتر و تروم و..... پشتیبانی می‌کند.

 انواع کیف پول های ترون

2. کیف‌پول نرم‌افزاری

  •  کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)
    یکی از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین کیف‌پول‌های بازار ارزدیجیتال است که با سیستم‌عامل ویندوز، مک، فدورا، اوبرانتو در دسکتاپ، اندروید و ios موبایل سازگاری دارد. این کیف پول از فناوری اتمیک برای مبادلات ارزدیجیتال استفاده می‌کند؛ و به پشتیبانی بیش از 300 سکه می‌پردازد.
  • کیف‌پول ترون اسکن (Tronscan)
    کیف‌پول آنلاین رسمی برای شبکه ترون است. یکی از گزینه‌های مناسب برای ارسال و ذخیره TRX می‌باشد که به کاربران قابلیت استیک ترون و مشارکت در رای‌گیری‌ها را می‌دهد.
  • کیف‌پول ترون لینک (TronLink)
    یک کیف پول نرم‌افزاری برای ارزهای دیجیتال است که در وب سایت رسمی ترون راه‌اندازی شد و با استیک کردن TRX در آن، تراکنش‌های به صورت رایگان در بلاک‌چین ترون انجام می‌شود. برای استفاده در دسکتاپ به صورت مرورگر فایر فاکس و گوگل کروم و یا اپلیکیشن در گوشی‌های اندروید و ios قابل نصب است.

بیشتر بخوانید: UNISWAP چیست؟

امنیت کیف‌پول‌های ترون

امنیت کیف‌پول‌های سخت‌افزاری بسیار بالاتر از انواع نرم‌افزاری آن است. ذخیره آفلاین کلید‌های خصوصی باعث شده کیف‌پول سخت‌افزاری در بالاترین سطح امنیت قرار بگیرند. کیف‌پول‌های نرم‌افزاری به صورت گسترده و رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و در انواع اپلیکیشن موبایل دسکتاپ و افزونه مرورگر وب ارائه می‌شوند.