تاریخچه

اتریوم در سال 2013 در یک مقاله سفید توسط وتالیک بوترین منتشر شد. او در مجله بیت‌کوین فعالیت می‌کرد و اعتقاد داشت بیت‌کوین دچار کاستی‌هایی است. که باید برطرف شود. در نهایت وتالیک بوترین در سال 2014 به همراه چند تیم توسعه‌دهنده دیگر ایده خود را کامل‌تر کرد و در پایان همان سال برای پیاده‌سازی پروژه خود جذب سرمایه کرد.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که توسعه‌دهندگان آن می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده‌سازی کنند. اتریوم هم مانند بیت‌کوین می‌تواند به عنوان ارز دسته‌بندی شود اما کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت‌تر از بیت‌کوین است.
وب‌سایت رسمی اتریوم اعلام کرده این پروژه یک بستر غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که اجرا می‌شوند، وجود ندارد.

هدف اصلی اتریوم چیست؟

یکی از توسعه‌دهندگان این شبکه درباره هدف اتریوم می‌گوید: اتریوم ایجاد شد تا برای انجام امور زندگی به هیچ بانک، شرکت و نهاد دیگری نیاز نداشته باشیم.

شباهت اتریوم و بیت‌کوین

بیت‌کوین برای پیگیری مالک پول بیت‌کوین استفاده می‌شود. اما بلاک‌چین اتریوم برای اجرای کدهای برنامه‌نویسی و برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. مانند بیت‌کوین، اتریوم نیز یک بلاک‌چین توزیع شده عمومی است. اگرچه تفاوت‌های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهم‌ترین تفاوت این دو اهداف و قابلیت‌های آن‌هاست. بیت‌کوین یک برنامه خاص از فناوری بلاک‌چین است. در واقع بیت‌کوین در یک سیستم پرداخت جهانی، همتابه‌همتا و غیرمتمرکز ایجاد شده است.

تفاوت‌های بیت‌کوین و اتریوم

  1. بیت‌کوین توسط فردی ناشناس، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد و معرفی شد و با گذشت 10 سال همچنان هویت این شخص آشکار نشده اما، اتریوم توسط ویتالیک بوترین ایجاد و راه‌اندازی شد.
  2.  بیت‌کوین در سال 2008 به عنوان اولین رمزارز دنیا آغاز به کار کرد و اتریوم 6 سال پس از آن و در سال 2015 به دنیای کریپتوها معرفی شد.
  3.  استفاده‌ی فروشگاه‌های مجازی از بیت‌کوین گسترده‌تر از اتریوم است، با این همه هواداران اتریوم باور دارند که میزان مصرف برق مورد نیاز برای استخراج اتریوم کمتر از بیت‌کوین است به همین دلیل این ارز گزینه بهتری برای انجام تراکنش‌های مالی است.
  4.  اتریوم با استفاده از الگوریتم هش خود به اسم Ethash اجازه استفاده از کارت‌های گرافیک(GPU) را به جای دستگاه‌ها و پردازنده‌ها ASIC فراهم می‌کند امّا بیت‌کوین برای کاربران خود چنین امکانی فراهم نکرده است و استخراج بیت‌کوین تنها با دستگاه‌های بسیار قدرتمند ASIC ممکن خواهد بود.
  5.  بیت‌کوین یک ارزدیجیتال غیرمتمرکز متن باز است که اولین بار در دنیا از فناوری بلاک‌چین استفاده کرد و در برابر اتریوم یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر بلاک‌چین است که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را می‌دهد و ارزدیجیتال اتریوم با نام اتر شناخته می‌شود.
  6.  زمان تکمیل یک بلاک که ارتباط مستقیم با زمان تأیید تراکنش دارد، در اتریوم حدود 14 ثانیه و در بیت‌کوین این زمان حداقل 10 دقیقه طول می‌کشد.
  7. در اتریوم کارمزد متناسب با پیچیدگی محاسباتی، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره‌سازی محاسبه می‌شوند. اما کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین بر اساس اندازه و زمان محاسبه می‌شود.
  8.  اتریوم یک مدل اقتصادی متفاوت با بیت‌کوین دارد. بلاک‌های پاداش بیت‌کوین هر چهار سال یک بار تقسیم می‌شوند اما در اتریوم این کار هر سال اتفاق می‌افتد.
  9.  بیت‌کوین و اتریوم هردو از الگوریتم اثبات کار (POW)استفاده کرده و قابل استخراج هستند، با این تفاوت که تعداد سکه‌های قابل استخراج بیت‌کوین فقط 21 میلیون واحد در نظر گرفته شده است ولی در اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد.
  10.  بیت‌کوین با هدف جایگزنی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد و تنها به عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند راه‌اندازی توکن‌های جدید و برگزاری ICOها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  11. از نظر فنی، زبان برنامه‌نویسی استفاده شده در بیت‌کوین و اتریوم متفاوت است. الگوریتم رمزنگاری Ethash و الگوریتم بیت‌کوینSHA-256 نام دارد.

اتریوم

توکن اتریوم

اتر یک ارز رمز پایه است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌شود. اگر قرار باشد در شبکه اتریوم قرار دادی انجام دهیم، باید از توکن اتر استفاده کنیم. مثل دلار که از واحد‌های کوچکتری به نام سنت ایجاد شده و بیت‌کوین که دارای واحدهای کوچکتری با نام‌گذاری مختلف است. واحدهای کوچکتر اتریوم را Szabo(سابو) گویند؛ هر یک اتر برابر با یک میلیون سابو می‌باشد.

کیف‌پول‌های اتریوم

یکی از معروف‌ترین آلت‌کوین‌های شناخته شده اتریوم است به همین دلیل کیف‌پول‌های زیادی از این ارزدیجیتال پشتیبانی می‌کنند از مهم‌ترین این کیف‌پول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1.  Ledger
  2.  Rainbow
  3. Math Wallet
  4.  Trust Wallet
  5. MetaMask
  6. Coinbase
  7. Dharma
  8.  Portis
  9.  imToken
  10.  Binance Chain Wallet
  11.  Argent
    برای کسانی که به طور جدی در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند و مقادیر قابل توجهی پول را معامله می‌کنند، استفاده از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری به دلیل امنیت بالاتر این کیف‌پول نسبت به کیف‌پول‌های نرم‌افزاری توصیه می‌شود.همچنین استفاده از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری که هشدار کلاه‌برداری ارسال می‌کنند و محدودیت برداشت از حساب را دارند به جای استفاده از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری معمولی استفاده می‌شود. در اینجا تعدادی از کیف‌پول‌های دیجیتالی بسیار امن و محبوب بیان شده‌اند.
  12. imToken (نرم‌افزاری)
  13. Ledger (سخت‌افزاری)
  14. Trezor (سخت‌افزاری)
  15. Status (نرم‌افزاری)

صرافی‌هایی که در آن اتریوم خرید و فروش می‌شود.

  1.  Binance
  2.  Coinbase Exchange
  3.  Huobi Global
  4.  KuCoin
  5.  Kraken
  6. FTX
  7.  Poloniex
  8. Bittrex

بیت‌کوین یا اتریوم؟

همانطور که گفتیم آلت‌کوین‌ها تحت تأثیر اتریوم هستند. اما اغلب فرض بر این است که وقتی سرمایه‌گذاری در بازار ارزدیجیتال افزایش می‌یابد، ارزش بیت‌کوین سریع‌تر از آلت‌کوین‌ها افزایش می‌یابد. اما زمانی که میزان سرمایه موجود در بازار کاهش می‌یابد، آلت‌کوین‌ها رشد می‌کنند. این همان چیزی است که بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال دنبال می‌کند.

قیمت اتریوم کل حرکت بازار را تعیین می‌کند؟

این باور وجود دارد که اتریوم حرکت کل بازار را تعیین می‌کند. با افزایش قیمت اتر، قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز افزایش می‌یابد؛ و هنگامی که قیمت اتر کاهش می‌یابد، قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز کاهش می‌یابد.

بیت‌کوین یا اتریوم

رهبری اتر

قیمت اتریوم و کل سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی همبستگی مثبتی دارند. یعنی اگر یکی از آن‌ها زیاد شود دیگری نیز زیاد می‌شود. این ایده توسط یک تحلیل‌گر بیان شد و برای بسیاری جالب است. زیرا اتفاق نظر بر این است که بیت‌کوین ارز دیجیتالی است که بازار را هدایت می‌کند.

با این حال، بررسی نمودارهای مربوطه در این زمینه نشان می‌دهد که در این برهه از زمان، این اتر است که پیشرو است. وقتی ارزش بازار در حال افزیش است، بهتر است اتر بخرید و برعکس، وقتی سرمایه در حال خروج از بازارهای ارزهای دیجیتال است، ما باید اترهای خود را بفروشیم.

مقایسه بازار اتر و ارزهای دیجیتال

هر وقت می‌گوییم اتر افزایش می‌یابد یعنی سریع‌تر از بیت‌کوین افزایش می‌یابد. وقتی هم می‌گوییم کاهش می‌یابد، همین‌طور است.

نتیجه‌گیری

اتریوم یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های صنعت ارزدیجیتال و بلاک‌چین در دنیا است. با ورود فعالان ارزهای دیجیتال به این حوزه، اتریوم به دنبال تبدیل شدن به کامپیوتر جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز آینده است. در واقع اتریوم یکی از شگفتی‌های بلاک‌چین است که اجرا و توسعه صدها یا حتی هزاران پروژه را برای افراد ممکن می‌سازد.