دنیایی که در آن هر کسی می‌تواند بانک خود باشد!

شاید جالب‌ترین، عجیب‌ترین و کمی هم حسرت‌ برانگیزترین اخبار این روزها خبر افزایش ارزش بیت‌کوین باشد. بیت‌کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را به‌ وجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز‌زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچ‌گونه اختیار مرکزی و یا واسطه‌ای، نیرومند شده است. هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست. این کاربران بیت‌کوین در سراسر جهان هستند که آن ‌را کنترل می‌کنند.

آیا بیت‌کوین یک ارز است؟

خیر، تعریف کلی یک ارز این است که یک واحد ارزش پذیرفته شده است که مبادله را تسهیل می‌کند. بسیاری استدلال می‌کنند که چون می‌توان از بیت‌کوین برای پرداخت استفاده کرد‌، یک ارز است  با این حال، تعیین قیمت در بیت‌کوین تا حد زیادی بی معنی است، زیرا ارزش آن بسیار تغییر می‌کند.

اکثر بازرگانانی که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند قیمت خود را با ارز فیات اعلام می‌کنند اما به مشتریان اجازه خرید با بیت‌کوین را می‌دهند و بسیاری از تجار این پول را مستقیماً به فیات تبدیل می‌کنند تا در برابر ضرر محافظت شود. این ارز نیست زیرا ارزش را به طور قابل اعتماد ذخیره نمی‌کند. این یک حقه روابط عمومی است. بیت‌کوین مبادله با فناوری پیشرفته است و با موافقت مبادله سهام تفاوت چندانی ندارد.

ویژگی دیگر ارز این است که این عنصر حاکمیت دولتی است. به عبارت دیگر، ارز یک ابزار سیاست دولتی است که توسط دولت کنترل و تنظیم می‌شود. طرفداران ارز رمزنگاری شده می‌گویند که یکی از مزایای اصلی بیت‌کوین مستقل نبودن آن از کنترل دولت است.

نرخ تورم مشخصی دارد، هیچ دخالتی در ارزش آن وجود ندارد، هیچ بانک مرکزی وجود ندارد و هیچ کس نمی‌داند که در کجا بیت‌کوین خود را خرج می‌کنید این بدان معناست که بیت‌کوین پول نیست، همانطور که اعتبارات فیس‌بوک پول نیست برای اینکه بیت‌کوین یک ارز واقعی باشد، کل مفهوم پول باید تغییر کند. این انقلاب هنوز رخ نداده است.

بیت کوین

آیا بیت‌کوین یک سرمایه گذاری است؟

تمرکز بسیاری از افراد جامعه بیت‌کوین بر قیمت بیت‌کوین یادآور شیوه‌ای است که مردم روزانه قیمت سهام خود را بررسی می‌کنند. اگر بیت‌کوین سهام است، باید یک سرمایه گذاری باشد. اما آیا اینطور است؟ وقتی قیمت بیت‌کوین را بالاتر و بالاتر می‌بینید، احساس می‌کنید که دارید روی چیزی واقعی سرمایه گذاری می‌کنید، یک ایده، یک حرکت، احتمالاً یک انقلاب مالی. اگر فقط یک حباب باشد چه؟ در پایان روز، بیت‌کوین تنها زمانی ارزشمند باقی می‌ماند که مردم آماده باشند پول در آن بگذارند.

در حال حاضر مردم به بیت‌کوین اعتقاد دارند، آن‌ها به آینده‌ای متفاوت اعتقاد دارند، دنیایی که در آن ارز ثابت است، نقل و انتقالات بانکی عملاً رایگان است و دولت نمی‌تواند دخالت کند. اما تنها ایمان است که ارز را زنده نگه می‌دارد. اگر اتفاقی برای ارزدیجیتال بیفتد، بی ارزش است. این هیچ ارزش ذاتی را نشان نمی‌دهد.

مردم استدلال می‌کنند که بیت‌کوین مانند طلا است، اما طلا یک ماده با ارزش ذاتی است از آن برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود، همچنین در اکثر محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود، و این روزها تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد. طلا دارای ارزش است که ناشی از استفاده تولیدی و تولیدی واقعی آن است.

به طور مشابه، اگر در سهام شرکت سرمایه گذاری می‌کنید، پول را برای کالاهای مادی، ساعات کار و محصولات می‌گذارید. اگر شرکت ورشکست شود، شما حداقل حق دارایی‌های شرکت را دارید. اگر ناگهان پول از بازار بیت‌کوین خارج شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ خود ارز هیچ ارزش پایه‌ای ندارد و هیچ چیز برای شما باقی نمی‌ماند.

جنبشی که ما در بازار بیت‌کوین مشاهده می‌کنیم منعکس کننده حدس و گمان است و این چیزی نیست که هر اقتصاددان جدی (برای نقد ارزهای رمزنگاری شده فقط پروفسور جاستین ولفرز را بررسی کنید.) قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارد، اگرچه بسیاری از معامله‌گران روزانه از استفاده از آن خوشحال هستند. نوسانات مداوم به عنوان راهی برای کسب درآمد سریع است.

تکنولوژی

تکنولوژی این سوال را مطرح می‌کند، اگر بیت‌کوین یک ارز است و نه یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت، چرا بسیاری از مشاغل از ارزرمزنگاری شده استفاده می‌کنند؟ کلید موفقیت چشمگیر بیت‌کوین این است که این فناوری مردم را هیجان‌زده می‌کند. بیت‌کوین یک فناوری پرداخت است که پتانسیل عظیمی را ارائه می‌دهد. یک روش ارزان و کارآمد برای انتقال پول در سراسر جهان برای بهبود تجارت و توسعه کشورها ضروری است.

در حالی که بیت‌کوین به عنوان یک ارز دارای محدودیت‌های شدید است، فناوری در حال توسعه نه تنها در مورد بیت‌کوین صدق می‌کند بلکه می‌تواند در سیستم مالی فعلی نیز اعمال شود. بانک‌های بزرگ در حال بررسی استفاده از این ارز هستند. علاوه بر این‌، این فناوری دارای پیامدهای گسترده‌ای به عنوان یک روش جدید برای تأیید اطلاعات است.

برخی از تحولات هیجان‌انگیز شامل استفاده از آن برای تأیید آثار هنری، و بالقوه استفاده از آن برای اطمینان از رأی گیری عادلانه و دقیق در طول انتخابات است. در نتیجه، دیدن تعدادی از استارتاپ‌های فناوری که از فرضیه اصلی بلاک بیت‌کوین استفاده می‌کنند، جذاب است. این راه آینده است و به همین دلیل است که مردم از عملکرد بیت‌کوین بسیار مشتاق هستند، اما اجازه ندهید در مورد آنچه ما هیجان‌زده هستیم گیج شویم. این فناوری است که جهان را تغییر می‌دهد.

بیت کوین چیست؟

نتیجه گیری

به طور خلاصه بحث درباره قیمت و مقررات بیت‌کوین به مسائل کوچکی از زمان تبدیل خواهد شد خوب است که نهادهای نظارتی دستورالعمل‌های بیشتری در مورد استفاده از بیت‌کوین ارائه‌ دهند یا مقررات را برای کاربران پسند‌یده‌تر کنند.

با این حال، از آنجا که بیت‌کوین از نوع اولیه است، اگر ارز رمزنگاری شده در آزمون زمان جان سالم به در ببرد، قابل توجه خواهد بود.

با این حال، در حال حاضر هدف خود را در ایجاد حوزه جدیدی از علوم رایانه انجام داده‌ است که ممکن است تأثیر ماندگاری بر نحوه عملکرد جامعه داشته باشد و امیدوارم به یک سیستم عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر منجر شود.