تاریخچه صرافی بایننس

بایننس توسط چانگ پنگ ژائو معروف به CZیکی از ثروتمند‌ترین چهره‌های جامعه ارزهای رمزنگاری شده و بنیان‌گذار صرافی بایننس است. صرافی بایننس در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. بیشترین حجم معاملات روزانه در صرافی بایننس انجام می‌شود؛ شرکت بایننس ابتدا در چین قرار داشت؛ اما در سال ۲۰۱۷ به دلیل افزایش قوانین نظارتی روی ارزهای دیجیتال در چین، به خارج از چین انتقال یافت.

در حال حاضر این شرکت در جزایر کیمن به ثبت رسیده است. در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۹ می ۲۰۱۹)، اطلاعات امنیتی صرافی بایننس در ابعاد وسیعی فاش شد. هکرها طی این حمله، ۷۰۰۰ بیت‌کوین که در آن زمان معادل ۴۰ میلیون دلار بود به سرقت بردند CZ در این رابطه گفته است هکرها توسط تکنیک‌های متعدد از جمله فیشینگ، ویروس و سایر حملات از نقاط امنیتی این صرافی عبور کرده‌اند.

بایننس پس از این حمله تمامی خدمات خود را به مدت ۱۰ روز متوقف کرد. این وب‌سایت از طریق «صندوق سرمایه‌ی امن برای کاربران (SAFU)» تعهد داد که سرمایه‌ی کاربران را به آن‌ها باز می‌گرداند. در سپتامبر ۲۰۱۹، صرافی بایننس شروع به ارائه‌ی خدمات معاملات آتی با اهرمی تا ۱۲۵ برابر کرد.

در نوامبر همان سال بایننس اقدام به خریداری صرافی بیت‌کوین هندی WazirX کرد. در می ۲۰۲۱ گزارش داده شد که صرافی بایننس توسط اداره مالیات و وزارت دادگستری ایالات‌متحده به دلیل پول‌شویی و فرار از مالیات تحت تفحص است. این صرافی یکی از مورد اعتمادترین صرافی‌های رمزارز برای کاربران است. این اعتماد به اندازه‌ای است که پس از اضافه شدن یک رمزارز به لیست بایننس قمیت آن به طور چشمگیری رشد می‌کند.

صرافی بایننس

بایننس‌کوین چیست؟

بایننس‌کوین همان چیزی است که به عنوان آلت‌کوین شناخته می‌شود. با نام اختصاری BNB توسط صرافی بایننس رمزنگاری و عرضه شده است. هدف اصلی ایجاد این کوین، جذب سرمایه برای توسعه و گسترش صرافی بایننس بود. صرافی کیریپتو بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های کریپتو است که از امنیت و سرعت پردازش قابل توجهی برخوردار است و ایجاد ارز دیجتالی‌اش باعث شده جایگاهی پیشرو در این فضا کسب کند.

در تاریخ 18 آپریل 2019، این صرافی بلاک‌چین خود را راه‌اندازی کرد و در نتیجه بایننس‌کوین (BNB) یک ارزدیجیتال مخصوص صرافی بایننس و یک کریپتو کارنسی بر روی زنجیره بلاک‌چین بایننس ایجاد شد. بایننس‌کوین توکن‌هایی هستند که در پلتفرم بایننس استفاده می‌شود و ارزش آن نوسان پیدا می‌کند، همان چیزی است که شما به عنوان ارزهایی مانند دلار آمریکا می‌شناسید.

بایننس‌کوین دارای حداکثر تعداد عرضه 200 میلیون توکن است. هر سه ماه یکبار، بایننس با استفاده از یک پنجم سود خود، اقدام به باز خرید بایننس‌کوین می‌کند. و آن را برای همیشه می‌سوزاند. کاربران بایننس‌کوین تخفیفی در کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس دریافت می‌کنند.

BNB را می‌توان با سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین، اتریوم و... مبادله کرد. بایننس‌کوین در ابتدا به عنوان توکنی کاربردی و برای اعمال تخفیف در کارمزدهای صرافی بایننس ساخته شده بود؛ اما کاربردهای آن به مواردی مانند پرداخت کارمزد‌ها در بایننس چین، سرگرمی ،رزرو سفر، خدمات آنلاین و خدمات مالی گسترش یافت.

بلاک‌چین بایننس

بایننس چندین عملکرد مفید مانند ایجاد توکن‌های جدید برای دیجیتالی کردن دارایی‌های موجود، ارسال، دریافت، سوزاندن، بلوکه و آزاد کردن توکن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین شما می‌توانید سایر داده‌های شبکه بایننس را از طریق Full node یا API استخراج کنید و توکن‌های BNB را ارسال یا دریافت کنید.

همچنین بخوانید: بلاک چین چیست؟

توکن سوزی در بایننس‌کوین و تأثیر آن در قیمت

بایننس هر سه ماه یک‌بار توکن‌هایBNB را می‌سوزاند؛ این کار باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت بایننس‌کوین می‌شود. مقدار توکن‌های سوزانده‌شده طبق حجم ترید فصلی بایننس محاسبه می‌شود. این شرکت در هر فصل، ۲۰ درصد از سود خود را برای بازخرید BNB استفاده می‌کند و آن را برای همیشه از بین می‌برد. توکن‌سوزی فصل تا زمانی ادامه می‌یابد که ۱۰۰ میلیون بایننس‌کوین سوزانده شود؛ یعنی نصف کل موجودی BNB.

اهداف شرکت بایننس

  •  عملکرد بالا
  •  نگه‌داشتن وجه
  • نقدینگی بالا
  •  قابل تعامل
  •  هزینه کم
  • تجربه کاربری بسیار آسان
  • معاملات کاملاً عادلانه

BNB

BNB چگونه کار می‌کند؟

بایننس کارمزد معاملاتی را برای کسانی که مایل به استفاده از سکه‌های آن هنگام معاملات هستند برای پنج سال اول تخفیف می‌دهد و برای این هدف مقیاس کشویی وجود دارد به این صورت که در سال اول می‌توانید با استفاده از سکه‌های بایننس 50% تخفیف در هزینه‌های کارمزد خود دریافت کنید.

تخفیف هر سال نصف می‌شود، بنابراین در سال دوم تخفیف 25%، در سال سوم 12% و... تا سال پنجم که آخرین سال می‌باشد تخفیف حذف می‌شود. در صورت داشتن بایننس‌کوین در کیف‌پول این تخفیف به طور خودکار اعمال می‌شود. اگر نمی‌خواهید از سکه‌های خود برای پوشش هزینه کارمزد استفاده کنید، می‌توانید این ویژگی‌ها را خاموش کنید.

کیف‌پول دیجیتال بایننس‌کوین

می‌توانید برای ذخیره سازی بایننس‌کوین از ولت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیر استفاده کنید:
ولت‌های نرم‌افزاری Enjin، Jaxx، BRD، Atomic Wallet، Coinomi
کیف‌پول رسمی بایننس‌کوین با نام «تراست والت(Trust Wallet)»
کیف‌پول سخت‌افزاری لجر، ترزور یا کول والت

چگونه می‌توان بایننس‌کوین را ذخیره کرد؟

شما می‌توانید بایننس‌کوین را روی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری ذخیره کنید. از آنجایی که بایننس‌کوین روی توکن اتریوم است شما می‌توانید آن را در کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مانند MyEtherWallet و Jaxx ذخیره کنید. همچنین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند TREZORو Ledger Nano S نیز از BNB پشتیبانی می‌کند.

تفاوت بیت‌کوین و بایننس‌کوین

• امنیت

زمانی که شما می‌خواهید بیت‌کوین خود را بفروشید صرافی‌هایی با امنیت کمتر از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند. اما ارز بایننس‌کوین در صرافی بایننس پذیرش می‌شود و این خود امنیت صرافی بالا می‌برد.

• تمرکز و عدم تمرکز

شما می‌توانید بیت‌کوین را در تمامی مکان‌ها به فروش برسانید و این خود باعث شده بیت‌کوین آسیب پذیر شود اما بایننس به این شکل نمی‌باشد.

• تولید بیت‌کوین و بایننس

تعداد بیت‌کوین به 21 میلیون محدود شده است اما تعداد بایننس‌ها بالای 200 میلیون می‌باشد و این باعث برتری بایننس نسبت به بیت‌کوین شده است.

بیت کوین و بایننس

نتیجه

بایننس از شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز است. این شرکت در سال 2017 شروع به کار کرده اما امروزه در حوزه‌های مختلفی در حال فعالیت است. از زمان انتشار بایننس‌کوین، علاقمندی سرمایه‌گذاران به این رمزارز باعث شد در سال 2021 بایننس‌کوین شاهد رشد زیادی باشد توکن سوزی‌های انجام شده و حذف نصف کل موجودی این رمزارز باعث کاهش عرضه و نایاب‌شدن می‌شود در صورت گسترش بایننس و پرداخت کارمزدها در بلاک‌چین توسط BNB جایگاه این رمزارز تثبیت خواهد شد.