بلاک‌چین بیت‌کوین

بلاک‌چین بیت‌کوین اساساً فهرستی عظیم، مشترک و رمزگذاری شده از تمام آدرس‌هایی است که موجودی بیت‌کوین را نگه می‌دارند. از آن‌جایی که این لیست مشترک است، از آن به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده دیجیتال (DLT) یاد می‌شود. هر بلوک جدید نشان‌دهنده آخرین به روزرسانی موجودی حساب است.

یک بلاک به سادگی به مجموعه‌ای از تراکنش‌های بیت‌کوین اشاره دارد که به دلیل اینکه در یک دوره زمانی انجام شده‌اند، مرتبط هستند. بلوک‌های جدید پس از انجام استخراج بیشتر یا تراکنش در جایی که بیت‌کوین مبادله می‌شود، ایجاد می‌شود.

نکات کلیدی

  • بلاک‌چین بیت‌کوین اساساً فهرستی عظیم، مشترک و رمزگذاری شده از تمام آدرس‌هایی است که موجودی بیت‌کوین را نگه می‌دارند.
  • بلاک‌چین‌ها از مجموعه‌ای از بلوک‌های مجزا تشکیل شده‌اند که به ترتیب زمانی بر اساس ترتیب تراکنش‌ها مرتب شده‌اند.
  • در حالی که یک بلاک‌چین می‌تواند برای ذخیره هر تعداد نقطه‌داده (رأی در انتخابات، موجودی محصولات، شناسایی ایالت‌ها، اسناد خانه‌ها و غیره) استفاده شود، بیت‌کوین صرفاً از بلاک‌چین به عنوان وسیله‌ای برای ثبت شفاف دفتر کل پرداخت‌ها استفاده می‌کند.
  • بلوک‌ها به گونه‌ای روی هم چیده می‌شوند که یک بلوک به بلوک قبلی بستگی دارد. به این ترتیب زنجیره‌ای از بلوک‌ها ایجاد می‌شود. این همان جایی است که اصطلاح "بلاک‌چین" از آن‌جا می‌آید. هنگامی که یک تراکنش به شبکه بیت‌کوین ارسال می‌شود، اطلاعات از طریق تمام گره‌های بیت‌کوین همه رایانه‌های متصل به رایانه‌های دیگر در بلاک‌چین به طور همزمان (از طریق بلاک‌چین) منتقل می‌شود.

عملکرد یک بلاک‌چین

به این ترتیب، مانند یک دفتر کل عمومی عمل می‌کند و معاملات اقتصادی را حسابداری می‌کند و راهی برای تأیید اینکه همه کاربران بیت‌کوین به اطلاعات یکسان مجهز شده‌اند ارائه می‌دهد. همه می‌توانند یک نسخه از بلاک‌چین را دانلود کرده و از آن برای ردیابی مسیر بیت‌کوین از یک تراکنش بیت‌کوین به تراکنش دیگر استفاده کنند. (لازم به ذکر است که اگرچه سابقه‌ای از هر تراکنش بیت‌کوینی وجود دارد که تاکنون انجام شده است، اما آن‌ها به جای یک نام یا ایمیل شناسایی شخصی، به یک آدرس بیت‌کوین خاص مرتبط هستند. به همین دلیل، بیت‌کوین مستعار در نظر گرفته می‌شود.)
هدف یک بلاک‌چین این است که اجازه دهد اطلاعات دیجیتالی ثبت و برای هر شرکت کننده توزیع شود، اما هرگز ویرایش نشود. این ماندگاری تغییر ناپذیری نامیده می‌شود که یکی از ویژگی‌های مهم معماری داده‌های بلاک‌چین است. در حالی که یک بلاک‌چین می‌تواند برای ذخیره هر تعداد نقطه داده (رای در انتخابات، موجودی محصولات، شناسایی ایالت‌ها، اسناد خانه‌ها و غیره) استفاده شود، بیت‌کوین صرفاً از بلاک‌چین به عنوان وسیله‌ای برای ثبت شفاف دفتر کل پرداخت‌ها استفاده می‌کند.
در یک بلاک‌چین، هر گره یک رکورد کامل از داده‌هایی دارد که از زمان پیدایش آن در بلاک‌چین ذخیره شده است. برای بیت‌کوین، این داده‌ها شامل کل تاریخچه تمام تراکنش‌های بیت‌کوین است. اگر یک گره در داده‌های خود خطا داشته باشد، می‌تواند از هزاران گره دیگر به عنوان نقطه مرجع برای اصلاح خود استفاده کند.

بلاک‌چین

اطلاعات موجود در هر بلوک

بلاک‌چین‌ها از مجموعه‌هایی از بلوک‌های مجزا تشکیل شده‌اند که به ترتیب زمانی بر اساس ترتیب تراکنش‌ها مرتب شده‌اند. دو بخش برای اطلاعات موجود در یک بلوک وجود دارد.
بخش اول شامل عناصر هدر است: اطلاعات مربوط به مکان و سایر داده‌های مربوط به تراکنش‌های موجود در آن بلوک به عنوان مثال، یک هش در هدر به بلوک قبلی اشاره می‌کند. هیچ هش برای بلوک‌های پیدایش وجود ندارد زیرا این بلوک‌ها هیچ پیشینی ندارند.

درخت مرکل ساختار داده‌ای که در علوم کامپیوتر برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌شود برای نمایش دنباله تراکنش‌های موجود در بلوک استفاده می‌شود. هش دیگری در بلوک حاوی اطلاعات زمانی، Nonce و سطح دشواری است. در اینجا توضیح مختصری در مورد هر یک از این مؤلفه‌ها ارائه می‌شود:
اطلاعات زمانی: زمان و تاریخ ایجاد بلوک را نمایش می‌دهد.
Nonce: عددی که باید توسط ماینرها حل شود.
سطح دشواری: نشان دهنده دشواری مشکل در حال حل است.
بخش دوم اطلاعات شناسه است. باز هم، این یک تابع هش رمزنگاری است. با هش کردن عناصر هدر دو بار پشت سر هم ایجاد می‌شود.

بلاک‌چین ناشناس‌تر از بیانیه بانکی

یکی از مزایای ادعایی (یا خطرات، بسته به دیدگاه شما) بیت‌کوین، ناشناس بودن منحصر به فرد آن است. قرار است کسانی که با بیت‌کوین تراکنش می‌کنند، به جای یک نام یا ایمیل شناسایی شخصی، به یک آدرس بیت‌کوین خاص مرتبط باشند. با این حال، ناشناس بودن به دلیل دفتر کل اطلاعات بلاک‌چین تا حدودی به خطر افتاده است.
از آن‌جایی که هر تراکنش به‌صورت عمومی ثبت می‌شود، یک مورد نقض هویت مالکیت می‌تواند به افشای بسیاری از مالکان دیگر با دنبال کردن تراکنش‌ها منجر شود. بلاک‌چین هنوز ناشناس‌تر از صورت حساب بانکی است، اما همان‌طور که برخی از طرفداران فناوری بیت‌کوین دوست دارند ادعا کنند، یک پوشش پنهانی غیرقابل نفوذ نیست.