لایت کوین (LTC) چیست؟

لایت کوین (LTC) یک ارزدیجیتال جایگزین است که در اکتبر 2011 توسط چارلز "چارلی" لی، مهندس سابق گوگل ایجاد شد. لایت‌کوین از کد منبع باز بیت‌کوین اقتباس کرده است، اما با چندین تغییر مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین براساس یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود.

لایت‌کوین از جنبه‌هایی مانند نرخ تولید بلوک سریع‌تر و استفاده از Scrypt به عنوان یک طرح اثبات کار با بیت‌کوین متفاوت است. این یکی از اولین آلت‌کوین‌ها به حساب می‌آید که از کد منبع باز اصلی بیت‌کوین مشتق شده است. در ابتدا رقیب قدرتمندی برای بیت‌کوین بود.

با این حال، از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر با عرضه‌های جدید بسیار اشباع‌تر و رقابتی‌تر شده است، محبوبیت Litecoin تا حدودی کاهش یافته است. لایت‌کوین همیشه به عنوان واکنشی به بیت‌کوین در نظر گرفته شده است.

در واقع، زمانی که لی اولین بار لایت‌کوین را در یک فروم محبوب بیت‌کوین اعلام کرد، آن را «نسخه لایت ‌بیت‌کوین» نامید.

به همین دلیل، لایت‌کوین بسیاری از ویژگی‌های مشابه بیت‌کوین را دارد، در حالی که برخی از جنبه‌های دیگر را نیز تطبیق داده و تغییر می‌دهد. که تیم توسعه احساس می‌کرد می‌تواند بهبود یابد. از نوامبر 2021، 1 LTC حدود 215 دلار ارزش داشت، که آن را به چهاردهمین ارزدیجیتال بزرگ با ارزش بازار کمتر از 15 میلیارد دلار تبدیل می‌کند.

نکات کلیدی

لایت‌کوین یک آلت‌کوین اولیه است که توسط مهندس سابق گوگل، چارلی‌لی در سال 2011 ساخته شد.
زمانی به آن نقره طلای بیت‌کوین می‌گفتند و در اوج خود سومین ارزدیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار بود.
از آنجایی که ساختار آن شبیه به بیت‌کوین است، به عنوان یک شبکه آزمایشی یا زمین آزمایشی برای بهبودهایی که بعداً روی بیت‌کوین اعمال شد، استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: ریپل (XRP) چیست؟

آشنایی با لایت‌کوین (LTC)

مانند سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، لایت‌کوین توسط دولتی صادر نمی‌شود، که از نظر تاریخی تنها نهادی است که جامعه برای انتشار پول به آن اعتماد دارد. لایت‌کوین‌ها به‌جای اینکه توسط بانک مرکزی تنظیم شوند و در دفتر حکاکی و چاپ منتشر شوند، توسط یک رویه ارزدیجیتال پیچیده به نام استخراج ایجاد می‌شوند که شامل پردازش فهرستی از تراکنش‌های لایت‌کوین است.

لایت‌کوین توسط چارلی‌لی، فارغ‌التحصیل موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و مهندس سابق گوگل که در سال 2011 به بیت‌کوین علاقه‌مند شد، ایجاد شد. به گفته لی، "در اکتبر سال 2011، من با پایگاه کد بیت‌کوین بازی می‌کردم. و حدس می‌زنم کوتاه‌تر از آن این بود که من فقط سعی می‌کردم ... یک فورک بیت‌کوین ایجاد کنم. این عمدتاً یک پروژه جانبی سرگرم‌کننده بود." مانند بیت‌کوین، حداکثر تعداد LTC ثابت است. هرگز بیش از 84 میلیون لایت‌کوین در گردش وجود نخواهد داشت.

هر 2.5 دقیقه، شبکه لایت‌کوین یک بلوک جدید ایجاد می‌کند یک دفتر کل تراکنش‌های اخیر لایت‌کوین در سراسر جهان. هنگامی که یک ماینر آن را تأیید کرد، بلوک بعدی وارد زنجیره می‌شود که رکوردی از هر تراکنش لایت‌کوین است که تاکنون انجام شده است. برای استخراج لایت‌کوین انگیزه‌هایی وجود دارد: اولین ماینری که با موفقیت یک بلوک را تأیید می‌کند، 12.5 لایت‌کوین پاداش می‌گیرد.

همانند بیت‌کوین، تعداد لایت‌کوین‌هایی که برای چنین کاری اعطا می‌شوند با گذشت زمان کاهش می‌یابد. در آگوست 2019، نصف شد، و نصف شدن در فواصل منظم تا استخراج 84000000 لایت‌کوین ادامه خواهد داشت. بنیاد لایت‌کوین تخمین می‌زند که در حدود 2142 خواهد بود که حداکثر 84 میلیون لایت‌کوین به دست می‌آید.

لایت‌کوین (LTC)

Scrypt Proof-of-Work الگوریتم

بیت‌کوین، لایت‌کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای ایمن سازی شبکه‌های خود استفاده می‌کنند. اساساً، PoW مستلزم آن است که یکی از طرفین به همه طرف‌های دیگر شرکت کننده در شبکه ثابت کند که مقدار مورد نیاز تلاش محاسباتی صرف شده است.

برخلاف بیت‌کوین که از الگوریتم هشینگ SHA-256 PoW استفاده می‌کند، لایت‌کوین از الگوریتم Scrypt PoW کم مصرف استفاده می‌کند. Scrypt یک تابع مشتق کلید مبتنی‌بر رمز عبور است. به گفته Tarsnip، "عملکرد مشتق کلید scrypt در اصل برای استفاده در سیستم پشتیبان آنلاین Tarsnap توسعه‌داده شد و به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر حملات سخت‌افزاری brute-force بسیار ایمن‌تر از توابع جایگزین مانند PBKDF2 یا bcrypt طراحی شده است." Scrypt توسط لی به طور خاص برای سخت‌تر کردن حملات سخت‌افزاری سفارشی‌سازی شده در مقیاس بزرگ به ارز ایجاد شده است. الگوریتم SHA-256 بیت‌کوین به حافظه دسترسی تصادفی (RAM) زیادی به عنوان مانعی برای پردازش موازی نیاز ندارد، در حالی که Scrypt نیاز دارد.
در آغاز دهه 2010، زمانی که عملیات ماینینگ سخت‌افزار تخصصی، مانند مدار ویژه برنامه (ASIC) را برای حل هش SHA-256 توسعه داد، به نظر می‌رسید که بیت‌کوین در برابر چنین حمله‌ای آسیب‌پذیر است. با فشرده کردن حافظه الگوریتم اجماع لایت‌کوین، لی به دنبال خنثی کردن مسابقه تسلیحات سخت‌افزاری بود، اگرچه در عمل این اتفاق نیفتاد زیرا افزایش پردازنده‌های گرافیکی نیاز به RAM بیشتر را پاسخ می‌داد.

بیت‌کوین (BTC) چه تفاوتی با لایت‌کوین (LTC) دارد؟

لایت‌کوین با هدف "نقره" بودن "طلا" بیت‌کوین راه‌اندازی شد. مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین یک ارز اینترنتی همتابه‌همتا است. این یک شبکه پرداخت جهانی کاملاً غیرمتمرکز، منبع باز و جهانی است. لی لایت‌کوین را با هدف بهبود کاستی‌های بیت‌کوین توسعه داد. تفاوت‌های گسترده‌تر بین این دو ارزدیجیتال در جدول زیر آمده است.
BTC در مقابل LTC

LTC  BTC  
2011  2009  تولد
چارلی لی  ساتوشی ناکاموتو  خالق
84 میلیون  21 میلیون قیمت سکه
2.5 دقیقه  10 دقیقه  زمان تراکنش هربلوک
کریپتو  SHA-256  الگوریتم
LTC 50 50  BTC  پاداش اولیه
LTC 6.25 12.5   BTC  پاداش هر بلاک 
هر 840000 بلوک نصف می‌شود

هر 210000 بلوک نصف می‌شود

پاداش


لایت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که چهار برابر بیت‌کوین بلاک تولید کند (1 بلاک جدید در هر 2.5 دقیقه نسبت به 10 بلاک بیت‌کوین)، و همچنین امکان 4 برابر محدودیت سکه را فراهم می‌کند که جذابیت اصلی آن نسبت به بیت‌کوین به سرعت و سهولت در دستیابی است.

با این حال، از آنجایی که لایت‌کوین از Scrypt (برخلاف SHA-256 بیت‌کوین) به عنوان الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، استفاده از سخت‌افزارهای استخراج مانند ماینرهای ASIC یا یک ریگ ماینینگ GPU به قدرت پردازشی بسیار بیشتری نیاز دارد.
لایت‌کوین از نظر ارزش بازار در 15 ارزدیجیتال برتر قرار دارد (اگرچه هنوز بسیار پایین‌تر از بیت کوین است) و تا نوامبر 2021، بیش از 69 میلیون سکه در گردش داشته است.

برنامه‌های آینده برای لایت‌کوین (LTC)

لایت‌کوین از زمان راه‌اندازی چندین ویژگی را برای بهبود سرعت تراکنش بدون به خطر انداختن امنیت و یکپارچگی شبکه پیاده‌سازی کرده است.

SegWit

SegWit یا Segregated Witness برای اولین بار در سال 2015 برای بیت‌کوین پیشنهاد شد. با "تفکیک" داده‌های سیگنال دیجیتال در خارج از بلوک پایه در بلاک‌چین کار می‌کند. SegWit برای رسیدگی به مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین توسعه داده شد، اما این پیشنهاد بحث و جدل عمیقی را در جامعه بیت‌کوین ایجاد کرد.

در سال 2017، لایت‌کوین SegWit را پذیرفت و به دلیل شباهت لایت‌کوین به بیت‌کوین، به عنوان یک محل آزمایش یا شبکه آزمایشی برای دوام SegWit در شبکه بزرگتر بیت‌کوین عمل کرد. این آزمایش موفقیت‌آمیز بود و بیت‌کوین پس از آن SegWit را پذیرفت. برخی از مخالفان پذیرش SegWit که از اندازه بلاک بیت‌کوین بزرگتر حمایت می‌کردند، هاردفورک بیت‌کوین را ایجاد کردند که منجر به بیت‌کوین کش شد.

شبکه رعد و برق

شبکه لایتنینگ یک فناوری لایه دوم برای بیت‌کوین است که از کانال‌های پرداخت خرد برای مقیاس‌بندی توانایی بلاک‌چین برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. مشابه مثال SegWit، پیاده‌سازی شبکه لایتنینگ روی لایت‌کوین یک شبکه آزمایشی برای اثبات امکان نوآوری در بیت‌کوین بوده است. چارلی‌لی همچنین استدلال کرده است که وقتی "بلاک‌چین بیت‌کوین شلوغ است و هزینه‌ها بالا است، استفاده از لایت‌کوین برای ورود به شبکه لایتنینگ آسان است."

MimbleWimble

MimbleWimble یک پروتکل حفظ حریم خصوصی است که براساس تراکنش‌های محرمانه‌ای است که اطلاعاتی مانند مبالغ تراکنش را رمزگذاری یا مبهم می‌کند. استدلال می‌شود که MimbleWimble می‌تواند اندازه بلوک را کاهش دهد و مقیاس‌پذیری را افزایش دهد. چارلی‌لی در اوایل سال 2019 اعلام کرد که لایت‌کوین توسعه MimbleWimble را دنبال خواهد کرد و از سال 2021، توسعه در حال انجام است.

لایت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

لایت‌کوین یک ارز مجازی همتابه‌همتا (P2P) است، به این معنی که توسط یک مرجع مرکزی اداره نمی‌شود. شبکه Litecoin پرداخت‌های فوری و تقریباً صفر را ارائه می‌کند که می‌تواند توسط افراد یا مؤسسات در سراسر جهان انجام شود. بیت‌کوین، لایت‌کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای ایمن سازی شبکه‌های خود استفاده می‌کنند.

اساساً، PoW مستلزم آن است که یکی از طرفین به همه طرف‌های دیگر شرکت‌کننده در شبکه ثابت کند که مقدار مورد نیاز تلاش محاسباتی صرف شده است. برخلاف بیت‌کوین که از الگوریتم هشینگ SHA-256 PoW استفاده می‌کند، لایت‌کوین از الگوریتم Scrypt PoW کم مصرف استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: ارزدیجیتال شیبا اینو

لایت‌کوین برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

لایت‌کوین می‌تواند به عنوان یک روش P2P برای پرداخت به مردم در هر نقطه از جهان بدون نیاز به واسطه‌ای برای پردازش تراکنش استفاده شود. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان یک ذخیره‌ کننده ارزش یا به‌عنوان جزئی از سبد ارزهای دیجیتال متنوع در نظر گرفت.

قیمت اصلی LTC چقدر بود؟

هنگامی که در آوریل 2013 عرضه شد، 1 LTC حدود 4.30 دلار ارزش داشت.

بالاترین قیمت لایت‌کوین چقدر بوده است؟

در 10 مه 2021، LTC به بالاترین قیمت خود یعنی 410.26 دلار رسید. پایین‌ترین قیمت آن یعنی 1.15 دلار در 14 ژانویه 2015 ثبت شد.

برنامه نصف‌شدن LTC چیست؟

مانند بیت‌کوین، ایجاد توکن‌های لایت‌کوین شامل فرآیندی به نام استخراج است. برای شرکت در عمل ماینینگ، ماینرها با لایت‌کوین پاداش می‌گیرند. نصف‌کردن لایت‌کوین به نمونه‌ای از نصف‌کردن مقدار پاداش لایت‌کوین که استخراج‌کنندگان برای هر بلاک داده می‌شود اشاره دارد.

چند لایت‌کوین وجود دارد؟

در نهایت تنها 84 میلیون لایت‌کوین در گردش خواهد بود. در نوامبر 2021، بیش از 69 میلیون لایت‌کوین در گردش بود. که کمتر از 15 میلیون LTC باقی می‌ماند تا استخراج شود.