تاریخچه

با نگاهی به گذشته این رمزارز متوجه خواهید شد که دوج‌کوین ارز دیجیتالی است که برای شوخی ساخته شد. حدود 4سال از پیدایش بیت‌کوین می‌گذشت و قیمت هر واحد بیت‌کوین به 1000دلار رسید؛ حالا ارزهای دیجیتال جایگاه خود را پیدا کرده بودند جکسون پالمر مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت اودبی، به کمک برنامه نویسی به نام بیلی مارکوس برای مسخره کردن تبلیغات زیاد درباره رمزارزها ارزدیجیتال خودشان را برنامه نویسی کردند.

و دوج‌کوین آخرین روزهای سال 2013 متولد شد. خالق دوج‌‌کوین بیلی مارکوس مانند خالق بیت‌کوین نامی طنز با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) انتخاب کرد. در اینترنت برای نوشتن متن‌های خنده دار خود از تصویر سگ شیبا استفاده می‌کرند این تصویر به عنوان طنز اینترنتی شناخته شده بود. همچنین لوگوی دوج‌کوین از نژاد سگ شیبا اینو گرفته شده است.
دوج‌کوین در ابتدا هدف خاصی نداشت و برای طنز ساخته شده بود این ارز اکنون در دسته «میم‌کوین‌ها» یا همان سکه‌های طنز گونه دسته‌بندی می‌شود. از جمله ارزهای دیجیتال دیگر که در این دسته قرار دارند می‌توان به ارزدیجیتال شیبا اینو اشاره کرد.

دوج‌کوین چیست؟

دوج‌کوین مانند بیت‌کوین یک ارزدیجیتال و یک شبکه برای انتقال ارزش پول است. دوج‌کوین فرآیندی نظیر به نظیر و متن باز محسوب می‌شود. پلتفرمی غیرمتمرکز است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا به صورت آنلاین پول خود را انتقال دهند. دوج‌کوین به عنوان ارز اینترنتی بین کاربران به آرامی رشد کرد و محبوب شد.

هدف بنیان‌گذاران دوج‌کوین این نبود که یک ارزدیجیتال چند میلیاردی بسازند و تنها می‌خواستند یک شوخی را وارد دنیای ارزهای دیجیتال کنند. برای اینکه دوج‌کوین یک شوخی باقی بماند، ویژگی بلاک‌های تصادفی را در ارز دیجیتال خود پیاده کردند، با این هدف که تصادفی بودن ماینرهای دوج‌کوین مانع از آن می‌شود که از آن‌ها به عنوان یک راهکار پرداخت بلند مدت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: 10 ارز دیجیتال مهم غیر از بیت کوین

محبوبیت دوج کوین

  •  کاربران زمانی که محتوای جالب و منحصر به فرد در اینترنت منتشر می‌کنند دوج‌کوین به عنوان انعام به والت کاربر اضافه می‌شود و کاربران می‌توانند برای خرید و فروش از آن استفاده کنند.
  •  کاربران از دوج‌کوین همانند سایر رمزارزها برای سرمایه‌گذاری و ترید کردن به امید کسب سود استفاده می‌کنند. دوج‌کوین صرفاً برای سرمایه گذاری استفاده نمی‌شود بلکه شما می‌توانید به عنوان روش پرداخت آسان و سریع از آن استفاده کنید.
  •  بیشتر پلتفرم‌های اینترنتی امکان مبادله کالا یا خدمات با دوج‌کوین را به جای دلار یا یورو فراهم کرده‌اند.
  • همچنین می‌توانید در امور خیریه شرکت کنید و با جمع آوری کمک مالی برای خیریه وارد این شبکه بزرگ شوید.
  • یکی از دلایل محبوبیت این رمزارز حمایت افراد مشهوری مانند ایلان‌ماسک و دیگر سلبریتی‌ها در رسانه‌های اجتماعی بود که باعث شد این رمزارز در بین مردم محبوب شود.
  •  نام و لوگوی بامزه این رمز ارز باعث شده افراد زیادی برای سرمایه گذاری دوج کوین را انتخاب کنند.
  •  در اواخر سال 2013 در حالی که ارزش بیت‌کوین نصف شده بود و در چین بحث بر سر ممنوعیت بیت‌کوین بود و قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کرده بود، دوج‌کوین در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و همین باعث شد افراد زیادی را برای سرمایه گذاری جذب کند.
    جامعه کریپتو از نسخه سرگرم کننده بیت‌کوین و لوگوی شیبا اینو استقبال کردند؛ تکنولوژی اسکریپت و عرضه‌ی نامحدود آن استدلالی مبنی‌بر انعطاف‎‌پذیری و مشتری ‌پسند‌ بودن این نسخه از بیت‌کوین بود.

ارزش دوج‌کوین

به دلیل تولید نامحدود این رمز ارز با توجه به اینکه رشد 40درصدی در ماه‌های اخیر داشته ارزش این ارز همچنان ناچیز است. در حالی که تولید بیت‌کوین به 21 میلیون واحد محدود شده است. در زمان تدوین این مقاله قیمت دوج کوین حدود $0.206 دلار می‌باشد. نامحدود بودن تعداد دوج کوین سبب شده این رمز ارز گزینه مناسبی برای پرداخت‌های کوچک به حساب آید، همچنین ساختار آن به شکلی است که کارمزد شبکه آن افزایش چشمگیری نخواهد داشت.

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

دوج‌کوین انشعابی از شبکه لاکی‌کوین است که لاکی‌کوین خود انشعابی از لایت‌کوین است و در نهایت لایت‌کوین انشعابی از شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین است. برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال دوج‌کوین نامحدود است به همین دلیل قیمت آن در مقایسه با سایر ارزهای رمز پایه مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین که عرضه آن محدود است، افزایش چندانی ندارد.

نحوه استخراج دوج‌کوین

استخراج دوج‌‌کوین مانند بیت‌‌کوین و لایت‌‌کوین است و مانند آن‌ها از الگوریتم گواهی اثبات کار استفاده می‌کند. بنابراین شبکه‌های بیت‌‌کوین، لایت‌‌کوین و دوج‌‌کوین از نظر ساختاری و چگونگی کار شبیه به هم هستند.
ماینر دوج‌کوین سخت‌افزاری است که گره‌های شرکت کننده در شبکه این ارزدیجتال را برای انجام محاسبات ریاضی پیچیده‌ای که توسط انسان قابل انجام نیست، به منظور بررسی و تأیید تراکنش‌های ورودی دوج‌کوین (DogeCoin) از دستگاه استخراج استفاده می‌کنند.

ماینرها تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌افزاری خود جلوی تقلب و دستکاری شبکه را می‌گیرند. ماینرها پس از انتخاب تراکنش و قرار دادن صرف توان پردازشی؛ مشغول حل کردن معماری ریاضی بلاک می‌شود. یافتن پاسخ این مسائل ریاضی در نهایت به تأیید شدن تراکنش‌های قرار گرفته در آن بلاک منجر می‌شود.
وقتی که اعضای شبکه تراکنش‌ها را قبول کردند، تراکنش‌های پذیرفته شده در محلی به نام میم‌پول (mempool) منتظر می‌مانند تا فرآیند تأیید شدن را طی کنند. یک تراکنش می‌تواند از سمت چندین ماینر انتخاب شود و در هر یک از آن‌ بلاک‌ها قرار گیرد. ماینری که سریع‌تر از بقیه تراکنش را به مقصد برساند پاداش خوبی از شبکه دریافت می‌کند. پس از پیدا کردن معماری ریاضی در نهایت به تأیید شدن تراکنش‌های قرارگرفته در آن بلاک منجر می‌شود.
پس از پیدا کردن معماری ریاضی، بلاک حل شده در برابر سایر بلاک‌هایی که از پیش حل شده‌اند، به صورت به هم پیوسته و زنجیره‌ای از بلاک‌ها شکل می‌گیرند که در واقع مفهوم بلاک‌چین یا زنجیره بلاک‌ها را نشان می‌دهد.

دوج‌کوین

خرید دوج کوین در ایران

امکان خرید و فروش رمزارز دوج‌کوین در کشور ما با ریال فراهم است، صرافی‌های دیجیتالی گوناگونی در این زمینه نیز فعالیت دارند که می‌توانید انواع ارزهای مورد نیاز خود را از طریق آن‌ها خریداری یا به فروش برسانید.
اکثر کاربران ایرانی معمولا یکی از دو روش زیر را انتخاب می‌کنند:
• خرید مستقیم از سایت‌های ایرانی با ریال یا کارت بانکی
• خرید تتر یا بیت‌کوین از سایت‌های ایرانی با ریال و سپس تبدیل آن به دوج‌کوین در صرافی‌های خارجی مانند کوکوین
مراقب باشید در دام کلاهبرداران نیفتید. حتماً قبل ثبت نام در یک صرافی از اعتبار آن مطمئن شوید. حتماً آدرس، شماره تلفن، وبلاگ، بخش درباره ما و سابقه فعالیت صرافی را بررسی کنید. معمولاً وب سایت‌های صفحه اول گوگل همگی معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند.

والت‌های دوج کوین

والت‌های سخت افزاری مانند لجر نانو، ترزور و سایر والت‌های دسکتاپ و موبایل شامل اتمیک، ترالست والت، کوینومی و والت کاغذی جزو بهترین والت‌های دوج‌کوین هستند. توجه کنید که والت‌های رسمی دوج کوین با نام Dogecoin wallet دیگر به صورت فعال پشتیبانی نمی‌شود و بسیاری از افراد گزارش کرده‌اند که با استفاده از آن سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: امنیت کاربر

آینده دوج‌کوین

دوج‌کوین رمزارزی که قرار بود جدی گرفته نشود اما اکنون سرمایه‌گذاران زیادی آن را جدی گرفته‌اند. حمایت افراد معروفی مانند ایلان ماسک از دوج‌کوین باعث شد تا افراد زیادی به آن توجه کنند. همچنین ایلان ماسک دوج‌کوین را به عنوان رمزارز مردمی معرفی می‌کند. با توجه به افزایش قیمتی که در اثر توییت‌های آقای ماسک ثبت شد؛ حمایت یک شرکت قدرتمند دیگر می‌تواند قیمت این رمزارز را به 1دلاری شدن نزدیک کند.