تاریخچه

از زمان پیدایش بیت‌کوین، سوالاتی در مورد توانایی آن در مقیاس‌بندی موثر وجود داشته است. تراکنش‌های مربوط به ارزدیجیتال بیت‌کوین پردازش، تأیید و در یک دفترکل دیجیتال به نام بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. بلاک‌چین یک فناوری انقلابی ثبت دفتر است.

دستکاری دفاتر را بسیار دشوارتر می‌کند زیرا واقعیت آنچه اتفاق‌افتاده است توسط قانون اکثریت تأیید می‌شود، نه توسط یک بازیگر فردی علاوه‌بر این، این شبکه غیرمتمرکز است. به این معنی که در کامپیوتر در سراسر جهان وجود دارد.
مشکل فناوری بلاک‌چین در شبکه بیت‌کوین کند است، به خصوص در مقایسه با بانک‌هایی که با تراکنش‌های کارت اعتباری سروکار دارند. به عنوان مثال، شرکت کارت اعتباری محبوب Visa، نزدیک به 150 میلیون تراکنش در روز را پردازش می‌کند که به طور متوسط تقریباً 1700 تراکنش در ثانیه است. توانایی این شرکت در واقع بسیار فراتر از آن است، یعنی 65000 پیام تراکنش در ثانیه.
شبکه بیت‌کوین در هر ثانیه چند تراکنش را می‌تواند پردازش کند؟ پردازش تراکنش‌ها ممکن است چند دقیقه یا بیشتر طول بکشد. با رشد شبکه کاربران بیت‌کوین، زمان انتظار طولانی‌تر شده است زیرا تراکنش‌های بیشتری برای پردازش بدون تغییر در فناوری اساسی که آن‌ها را پردازش می‌کند، وجود دارد.
بحث‌های جاری پیرامون فناوری بیت‌کوین به این مشکل اصلی مقیاس‌سازی و افزایش سرعت فرآیند تأیید تراکنش مربوط می‌شود. توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال دو راه حل اصلی برای این مشکل ارائه کرده‌اند.

اولی شامل کوچک‌تر کردن حجم داده‌هایی است که باید در هر بلوک تأیید شود، بنابراین تراکنش‌هایی سریع‌تر و ارزان‌تر ایجاد می‌کنند، در حالی که دومی مستلزم بزرگ‌تر کردن بلوک‌های داده است تا بتوان اطلاعات بیشتری را در یک زمان پردازش کرد. بیت‌کوین کش (BCH) از این راه حل‌ها توسعه یافته است. در زیر، نگاهی دقیق‌تر به تفاوت بیت‌کوین و BCH با یکدیگر خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: خرید بیت‌کوین با استفاده از پرفکت‌مانی

نکات کلیدی

بیت‌کوین به زمان پردازش تراکنش محدود می‌شود، موضوعی که باعث ایجاد شکاف بین گروه‌های استخراج بیت‌کوین و جوامع در حال توسعه شده است.
بیت‌کوین‌کش توسط استخراج‌کنندگان و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین که نگران آینده ارزدیجیتال بیت‌کوین و توانایی آن برای مقیاس‌پذیری مؤثر بودند، راه‌اندازی شد.
در حالی که بلاک‌های بیت‌کوین به 1 مگابایت محدود می‌شوند، بلاک‌های BCH تا 32 مگابایت هستند.

بیت کوین

در جولای 2017، استخرهای ماینینگ و شرکت‌هایی که تقریباً 80 تا 90 درصد از قدرت محاسباتی بیت‌کوین را نمایندگی می‌کنند، به ترکیب فناوری جداشده یا Segwit3 رأی دادند. این اصلاح، با حذف داده‌های امضا از بلوک داده‌هایی که باید در هر تراکنش پردازش شوند و پیوست کردن آن در یک بلوک توسعه‌ یافته، مقدار داده‌هایی را که باید در هر بلوک تأیید شود، کوچک‌تر می‌کند.

تخمین زده شده است که داده‌های امضایی تا 65 درصد از داده‌های پردازش شده در هر بلوک را تشکیل می‌دهند، بنابراین این یک تغییر تکنولوژی ناچیز نیست.
بحث دو برابر شدن اندازه بلاک‌ها از 1 مگابایت به 2 مگابایت در سال‌های 2017 و 2018 افزایش یافت و از فوریه 2019، متوسط اندازه بلاک بیت‌کوین به 1.305 مگابایت افزایش یافت و رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشت. با این حال، تا ژانویه 2020، اندازه بلوک به طور متوسط به 1 مگابایت کاهش یافته است.

اندازه بلاک بزرگ‌تر به بهبود مقیاس‌پذیری بیت‌کوین کمک می‌کند. در سپتامبر 2017، تحقیقات منتشر شده توسط صرافی ارزهای دیجیتال BitMex نشان‌داد در میان نرخ پذیرش ثابت برای این فناوری اجرای SegWit به افزایش اندازه بلوک کمک کرده است.

بیت کوین

بیت‌کوین‌کش

بیت‌کوین‌‌کش داستان متفاوتی است. بیت‌کوین‌کش توسط استخراج‌کنندگان و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین راه‌اندازی شد که به همان اندازه نگران آینده این ارزدیجیتال و توانایی آن برای مقیاس‌پذیری مؤثر بودند. با این حال، این افراد در مورد پذیرش فناوری تردیدهای خود را داشتند.

آن‌ها احساس می‌کردند که SegWit2x به مشکل اساسی مقیاس‌پذیری به روشی معنادار توجه نکرده است، و همچنین از نقشه راهی که در ابتدا توسط ساتوشی ناکاموتو، طرف ناشناس که برای اولین بار فناوری بلاک‌چین را در پشت ارزهای رمزنگاری شده پیشنهاد کرد، ترسیم شده بود، پیروی نکرد.
علاوه بر این، روند معرفی SegWit2x به عنوان راه رو به جلو چیزی شفاف نبود، و نگرانی‌هایی وجود داشت که معرفی آن تمرکززدایی و دموکراتیزه شدن ارز را تضعیف کند.

در آگوست 2017، برخی از ماینرها و توسعه‌دهندگان چیزی را که به عنوان هارد فورک شناخته می‌شود، راه‌اندازی کردند و در واقع ارز جدیدی ایجاد کردند: BCH. BCH دارای بلاک‌چین و مشخصات خاص خود است، از جمله یک تمایز بسیار مهم از بیت‌کوین افزایش اندازه بلوک 8 مگابایتی را برای تسریع فرآیند تأیید، با سطح دشواری قابل تنظیم برای اطمینان از بقای زنجیره و سرعت تأیید تراکنش، بدون توجه به تعداد ماینرهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، پیاده‌سازی کرده است.
در سال 2018، حداکثر اندازه بلوک برای BCH 4 برابر به 32 مگابایت افزایش یافت، اما اندازه بلاک واقعی بیت‌کوین‌کش تنها کسری کوچک از محدودیت 32 مگابایتی باقی‌مانده است.

بیشتر بخوانید: 10 ارزدیجیتال مهم غیر از بیت‌کوین

بنابراین بیت‌کوین‌کش می‌تواند تراکنش‌ها را سریع‌تر از شبکه بیت‌کوین پردازش کند، به این معنی که زمان انتظار کوتاه‌تر است و هزینه‌های پردازش تراکنش کمتر است. شبکه بیت‌کوین‌ کش می‌تواند تراکنش‌های بسیار بیشتری را نسبت به شبکه بیت‌کوین در هر ثانیه انجام دهد.

با این حال، با سریع‌تر شدن زمان تأیید تراکنش، جنبه‌های منفی نیز دارد. یک مشکل بالقوه در مورد اندازه بلاک بزرگ‌تر مرتبط با BCH این است که امنیت نسبت به شبکه بیت‌کوین به خطر می‌افتد. به طور مشابه، بیت‌کوین همچنان محبوب‌ترین ارزرمزنگاری شده در جهان و همچنین بزرگ‌ترین ارزدیجیتال از نظر ارزش بازار باقی می‌ماند، بنابراین کاربران BCH ممکن است متوجه شوند که نقدینگی و قابلیت استفاده در دنیای واقعی کمتر از بیت‌کوین است.
بحث در مورد مقیاس‌پذیری، پردازش تراکنش‌ها و بلاک‌ها فراتر از فورکی که منجر به بیت‌کوین‌کش شد ادامه یافته است. به عنوان مثال، در نوامبر سال 2018، شبکه بیت‌کوین‌کش هارد فورک خود را تجربه کرد که منجر به ایجاد مشتق دیگری از بیت‌کوین به نام بیت‌کوین SV شد.

بیت‌کوین SV در تلاشی برای وفادار ماندن به چشم انداز اصلی بیت‌کوین که ساتوشی ناکاموتو در کاغذ سفید بیت‌کوین توضیح داد و در عین حال تغییراتی را برای تسهیل مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش‌های سریع‌تر انجام داد، ایجاد شد. به نظر می‌رسد بحث در مورد آینده بیت‌کوین هیچ نشانه‌ای از حل‌شدن را نشان نمی‌دهد.

بیت‌کوین‌کش