آلت‌کوین‌ چیست؟

آلت‌کوین‌ها ارزهای دیجیتالی غیر از بیت‌کوین (BTCUSD) هستند. آن‌ها ویژگی‌های مشترکی با بیت‌کوین دارند اما از جهات دیگر نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال، برخی آلت‌کوین‌ها از مکانیزم اجماع متفاوتی برای تولید بلوک‌ها یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

با ارائه قابلیت‌های جدید یا اضافی، مانند قراردادهای هوشمند یا نوسان قیمت پایین، خود را از بیت‌کوین متمایز می‌کنند. تا نوامبر 2021، بیش از 14000 ارزدیجیتال بوجود آمد. طبق آمار CoinMarketCap، بیت‌کوین و اتر به تنهایی نزدیک به 60 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در نوامبر 2021 به خود اختصاص دادند.

به اصطلاح آلت‌کوین‌ها بقیه را تشکیل می‌دادند. از آن‌جایی که آن‌ها اغلب از بیت‌کوین مشتق می‌شوند، حرکت قیمت آلت‌کوین‌ها تمایل به تقلید از مسیر بیت‌کوین دارد. با این حال، تحلیلگران می‌گویند بلوغ اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و توسعه بازارهای جدید برای این سکه‌ها، تغییرات قیمت آلت‌کوین‌ها را مستقل از سیگنال‌های تجاری بیت‌کوین خواهد کرد.

نکات کلیدی

  •  واژه آلت‌کوین به تمام ارزهای دیجیتال غیر از بیت‌کوین اطلاق می‌شود.
  •  تا نوامبر 2021، بیش از 14000 ارزدیجیتال وجود دارد. بر اساس CoinMarketCap، آلت‌کوین‌ها نزدیک به 60 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در نوامبر 2021 به خود اختصاص دادند.
  • برخی از انواع اصلی آلت‌کوین‌ها شامل ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج، استیبل کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و توکن‌های ابزار هستند.
  • آلت‌کوین‌ها ممکن است در آینده فقط شامل ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج غیر از بیت‌کوین باشند، زیرا استفاده با فناوری همچنان در حال توسعه است.
  •  سولانا و بایننس‌کوین از نظر ارزش بازار تا نوامبر 2021 جزو بزرگترین آلت‌کوین‌ها بودند.

آشنایی با آلت‌کوین‌ها

«آلت‌کوین» ترکیبی از دو کلمه «آلت» و «کوین» است و شامل همه جایگزین‌های بیت‌کوین می‌شود. چارچوب اصلی بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها مشابه است. بنابراین، آن‌ها کد را به اشتراک می‌گذارند و مانند سیستم‌های همتابه‌همتا یا مانند یک رایانه غول پیکر که قادر به پردازش مقادیر زیادی داده و تراکنش‌ها به طور همزمان است، عمل می‌کنند.

در برخی موارد، آلت‌کوین‌ها با تبدیل شدن به روشی ارزان برای تراکنش‌های دیجیتال، آرزوی تبدیل شدن به بیت‌کوین بعدی را دارند. اما بین بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها نیز چندین تفاوت وجود دارد. بیت‌کوین یکی از اولین تکرارهای یک ارزدیجیتال است و فلسفه و طراحی آن معیاری برای توسعه سایر سکه‌ها است.

با این حال، اجرای آن دارای کاستی‌های متعددی است. به عنوان مثال، اثبات کار (PoW) (مکانیزم اجماع مورد استفاده برای ایجاد بلوک‌ها) انرژی بر و زمان بر است. قابلیت‌های قرارداد هوشمند بیت‌کوین نیز محدود است. آلت‌کوین‌ها برای ایجاد مزیت رقابتی، محدودیت‌های درک شده بیت‌کوین را بهبود می‌بخشند.

چندین آلت‌کوین از روش اجماع اثبات سهام (PoS) برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و زمان لازم برای ایجاد بلاک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید استفاده می‌کنند.
به عنوان مثال، اتریوم، دومین ارزدیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار، به عنوان گاز (یا پرداخت هزینه‌های تراکنش) در قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌شود. آلت‌کوین‌ها عموماً به انتقادات سنتی بیت‌کوین مانند مقیاس‌پذیری و پایداری می‌پردازند.

با متمایز شدن خود از بیت‌کوین به این روش، آلت‌کوین‌ها بازاری برای خود ایجاد کرده‌اند. این به نوبه خود سرمایه‌گذارانی را جذب کرده است که پتانسیل را در آن‌ها به عنوان جایگزینی برای بیت‌کوین می‌بینند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که با جذب آلت‌کوین‌ها و جذب کاربران بیشتر و افزایش قیمت، سود ببرند.

آلت‌کوین‌

انواع آلت‌کوین‌ها

آلت‌کوین‌ها بسته به عملکرد و مکانیسم‌های اجماع، طعم‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. در اینجا خلاصه‌ای کوتاه از برخی از موارد مهمتر آورده شده است:

مبتنی بر استخراج

همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، آلت‌کوین‌های مبتنی بر استخراج، استخراج می‌شوند. اکثر آلت‌کوین‌های مبتنی بر ماینینگ از PoW استفاده می‌کنند، روشی که توسط آن سیستم‌ها با حل مشکلات دشوار برای ایجاد بلاک‌ها، سکه‌های جدید تولید می‌کنند.

نمونه‌هایی از آلت‌کوین‌های مبتنی بر استخراج لایت‌کوین، مونرو و زی‌کش می‌باشند. اکثر آلت‌کوین‌های برتر در اوایل سال 2020 در دسته ماینینگ قرار گرفتند. جایگزین آلت‌کوین‌های مبتنی بر ماینینگ، از پیش طراحی شده و اغلب بخشی از یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) است.

چنین سکه‌هایی از طریق یک الگوریتم تولید نمی‌شوند، بلکه قبل از اینکه در بازارهای ارزهای دیجیتال فهرست شوند، توزیع می‌شوند. یکی از نمونه‌های سکه پیش‌فرض، XRP ریپل است.

استیبل‌کوین‌ها

تجارت و استفاده از ارزهای دیجیتال از زمان عرضه با نوسانات مشخص شده است. هدف استیبل‌کوین‌ها کاهش این نوسانات کلی با پیونددادن ارزش خود به سبدی از کالاها، مانند ارزهای فیات، فلزات گران‌بها، یا سایر ارزهای دیجیتال است. این سبد به‌عنوان ذخیره‌ای عمل می‌کند تا در صورت شکست ارزدیجیتال یا با مشکل، دارندگان را باز خرید کنند.

نوسانات قیمت برای استیبل‌کوین‌ها نباید از محدوده باریکی فراتر رود. استیبل‌کوین‌های قابل توجه عبارتند از USDT تتر، DAI MakerDAO و USD Coin (USDC). در مارس 2021، غول پردازش پرداخت Visa Inc. (V) شروع به تسویه برخی از تراکنش‌ها در شبکه خود در USDC از طریق بلاک‌چین اتریوم می‌کند و قصد دارد ظرفیت تسویه استیبل‌کوین بیشتر را در اواخر سال 2021 گسترش دهد.

توکن‌های امنیتی

توکن‌های امنیتی مشابه اوراق بهاداری هستند که در بازارهای سهام معامله می‌شوند با این تفاوت که منشأ دیجیتالی دارند. توکن‌های امنیتی شبیه سهام سنتی هستند و اغلب به صاحبان سهام به شکل مالکیت یا پرداخت سود سهام وعده می‌دهند. چشم انداز افزایش قیمت برای چنین توکن‌هایی یک جاذبه بزرگ برای سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها است.

در سال 2021، شرکت کیف‌پول بیت‌کوین Exodus با موفقیت یک پیشنهاد توکن Reg A+ واجد شرایط کمیسیون بورس و اوراق بهادار را تکمیل کرد و 75 میلیون دلار سهام عادی را برای تبدیل به توکن در بلاک‌چین Algorand فروخت. این یک رویداد تاریخی است زیرا این اولین رویداد است. امنیت دارایی دیجیتال برای ارائه سهام در یک شرکت صادرکننده مستقر در ایالات متحده.

سکه‌های میم

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، میم‌کوین‌ها از یک شوخی یا برداشتی احمقانه از سایر ارزهای رمزپایه معروف الهام گرفته شده‌اند. آن‌ها معمولاً در مدت زمان کوتاهی محبوبیت پیدا می‌کنند، که اغلب به‌صورت آنلاین توسط اینفلوئنسرهای برجسته ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی که تلاش می‌کنند از دستاوردهای کوتاه‌مدت بهره‌برداری کنند، تبلیغ می‌شوند.

به عنوان مثال، ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا (TSLA) و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال، به طور مرتب توییت‌های رمزآلود درباره سکه‌های میم پیشرو Dogecoin (DOGEUSD) و Shiba Inu ارسال می‌کند که اغلب قیمت‌های آن‌ها را به میزان قابل توجهی تغییر می‌دهد.

در اکتبر 2021، پس از اینکه ماسک تصویری از حیوان خانگی خود فلوکی، توله سگ شیبا اینو، را در یک تسلا توییت کرد، شیبا در یک دوره 24 ساعته 91 درصد رشد کرد. سال 2021 به عنوان «فصل سکه‌های میم» با صدها مورد از این ارزهای دیجیتال بر اساس حدس و گمان خالص، درصد سود زیادی را منتشر کردند.

توکن‌های کاربردی

توکن‌های Utility برای ارائه خدمات در یک شبکه استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است از آن‌ها برای خرید خدمات، پرداخت هزینه‌های شبکه یا بازخرید پاداش استفاده شود. برخلاف توکن‌های امنیتی، توکن‌های ابزار سود سهام پرداخت نمی‌کنند یا سهمی از سهام مالکیت ندارند. Filecoin، که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه استفاده می‌شود، نمونه‌ای از توکن‌های کاربردی است.

آیا آلت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری خوب هستند؟

بازار آلت‌کوین‌ها در حال ظهور است. این یک جفت نابرابر است. تعداد آلت‌کوین‌های فهرست شده در بازارهای ارزهای دیجیتال در دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است و انبوهی از سرمایه‌گذاران خرد را به خود جذب کرده است که به شدت بر روی تغییرات قیمت خود شرط‌بندی می‌کنند تا سودهای کوتاه مدت جمع کنند.

اما چنین سرمایه‌گذارانی سرمایه لازم برای تولید نقدینگی کافی در بازار را ندارند. بازارهای نازک و فقدان مقررات باعث نوسانات نقره‌ای در ارزش‌گذاری آلت‌کوین می‌شود. مورد اتر اتریوم را در نظر بگیرید که در 12 ژانویه 2018 به اوج قبلی خود یعنی 1299.95 دلار رسید. تنها چند هفته بعد، به 597.36 دلار کاهش یافت و در پایان سال، قیمت اتر به 89.52 دلار سقوط کرد.

با این حال، آلت‌کوین تنها دو سال بعد در نوامبر سال 2021 به قیمت‌های بالاتر از 4750 دلار رسید. معاملات زمان‌بندی شده می‌توانند سود زیادی را برای معامله‌گران فراهم کنند. بنابراین، بازار آلت‌کوین برای سرمایه‌گذارانی است که مایلند ریسک بزرگ فعالیت در یک بازار غیرقابل تنظیم و نوظهور را که مستعد نوسان است، بپذیرند. آن‌ها همچنین باید بتوانند استرس ناشی از نوسانات قیمت را کنترل کنند. برای چنین سرمایه‌گذارانی، بازارهای ارزهای دیجیتال می‌توانند بازدهی عالی ارائه دهند.

موافقان

آلت‌کوین‌ها «نسخه‌های بهتر» بیت‌کوین هستند زیرا هدف آن‌ها رفع کاستی‌های ارزدیجیتال است.
آلت‌کوین‌ها، مانند استیبل‌کوین‌ها، به طور بالقوه می‌توانند وعده اصلی بیت‌کوین را مبنی‌بر رسانه‌ای برای تراکنش‌های روزانه محقق کنند.
برخی آلت‌کوین‌ها، مانند اتر اتریوم و کاردانو ADA، قبلاً در بین موسسات اصلی مورد توجه قرار گرفته‌اند و در نتیجه ارزش‌گذاری بالایی دارند.
سرمایه‌گذاران می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از آلت‌کوین‌ها که عملکردهای مختلفی را در اقتصاد کریپتو انجام می‌دهند، انتخاب کنند.

مخالفان

آلت‌کوین‌ها در مقایسه با بیت‌کوین بازار سرمایه‌گذاری کوچک‌تری دارند. از نوامبر 2021، بیت‌کوین حدود 42 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
فقدان مقررات و معیارهای تعریف شده برای سرمایه‌گذاری به این معنی است که بازار آلت‌کوین با سرمایه‌گذاران کمتر و نقدینگی ضعیف مشخص می‌شود. در نتیجه، قیمت‌های آن‌ها در مقایسه با بیت‌کوین بی‌ثبات‌تر است.
تمایز بین آلت‌کوین‌های مختلف و موارد استفاده مربوط به آن‌ها همیشه آسان نیست و تصمیمات سرمایه‌گذاری را دشوارتر و گیج کننده‌تر می‌کند.
چندین آلت‌کوین «مرده» وجود دارد که در نهایت منجر به کاهش دلار سرمایه‌گذاران شد.

آینده آلت‌کوین‌ها

بحث در مورد آینده آلت‌کوین‌ها و در واقع ارزهای دیجیتال در شرایطی که منجر به صدور یک دلار فدرال در قرن نوزدهم شد، سابقه‌ای دارد. در آن زمان، اشکال و انواع مختلفی از ارزهای محلی در ایالات‌متحده در گردش بود. هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند و توسط سازمان‌های متفاوتی پشتیبانی می‌شدند.

به عنوان مثال، گواهی‌های طلا توسط سپرده‌های طلا در خزانه‌داری پشتیبانی می‌شد. اسکناس‌های ایالات‌متحده که برای تأمین مالی جنگ داخلی استفاده می‌شد، توسط دولت حمایت می‌شد. بانک‌های محلی نیز ارز خود را منتشر می‌کردند که در برخی موارد با پشتوانه ذخایر ساختگی پشتیبانی می‌شد.

این تعداد ارزها و ابزارهای مالی به موازات وضعیت فعلی در بازارهای آلت‌کوین است. امروزه هزاران آلت‌کوین در بازارها موجود است که هر کدام ادعا می‌کنند هدف و بازار متفاوتی را ارائه می‌کنند. بعید است که وضعیت فعلی در بازارهای آلت‌کوین به یک ارزدیجیتال واحد تبدیل شود.

اما همچنین این احتمال وجود دارد که اکثریت بیش از 1800 آلت‌کوین فهرست شده در بازارهای رمزنگاری زنده نمانند. بازار آلت‌کوین‌ها حول مجموعه‌ای از آلت‌کوین‌ها (آنهایی که دارای کاربرد و موارد استفاده قوی هستند) که بر بازارها تسلط خواهند داشت، ادغام می‌شود.
برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال تنوع در بازارهای رمزنگاری هستند، آلت‌کوین‌ها روشی ارزان برای گسترش افق‌های خود فراتر از بیت‌کوین هستند. افزایش‌ها در بازارهای ارزهای دیجیتال بازدهی چند برابر بازده تولید شده توسط بیت‌کوین را ایجاد کرده‌اند.

اما ریسک‌هایی در سرمایه‌گذاری آلت‌کوین وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم وجود مقررات است. بلوغ بازارهای ارزهای دیجیتال احتمالاً پیچیدگی و سرمایه بیشتری را به صنعت وارد می‌کند و راه را برای مقررات و نوسانات کمتر هموار می‌کند.