ریپل (XRP) چیست؟

اگر در زمینه ارزدیجیتال تازه کار هستید، ممکن است شما را شگفت زده کند... زیرا این یک ارزدیجیتال نیست. در حالی که در ابتدا به نام یک سکه و پلتفرم مبتنی برآن اشاره داشت، امروزه «ریپل» فقط به پلتفرم اشاره دارد. یا به پروتکل پرداخت Ripple یا شرکت پشت آن، خود این ارز اکنون با نام XRP شناخته می‌شود، اما شگفت‌انگیزتر این است که دقیقاً یک ارزدیجیتال نیز نیست. در عوض، در سایت رسمی سکه به عنوان "دارایی دیجیتال برای پرداخت" تعریف شده است.

بنابراین، ریپل چیست؟ برای شروع، این شبکه رسمی پرداختی است که XRP برآن استوار است. این فناوری به بهترین وجه یک زیرساخت تراکنش توزیع‌شده است و به عنوان فناوری جهانی توصیف می‌شود که امکان انجام تراکنش‌های بسیار سریع و کم‌هزینه را به قیمت متمرکز می‌دهد.

بیشتر بخوانید:10 ارزدیجیتال مهم غیر از بیت‌کوین

برای سه کاربرد اصلی طراحی شده است:

  •  تسویه بیدرنگ بین مؤسسات عمده، مانند شرکت‌ها و بانک‌های (مرکزی)،
  • حواله بین شرکت‌ها و افراد در کشورهای مختلف،
  •  تجارت ارز خارج از بازارهای سنتی فارکس.

Ripple در حال حاضر از 3 محصول اصلی پشتیبانی می‌کند:

  • xCurrent، که پرداخت‌های بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی را پردازش می‌کند.
  •  xVia، برای حواله یا ارسال پرداخت بین بانک‌ها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود.
  •  xRapid، برای تامین نقدینگی بین ارائه‌دهندگان پرداخت با استفاده از XRP استفاده می‌شود.

Ripple

XRP در مقابل سایر ارزهای دیجیتال

یک تفاوت مهم بین ریپل و اکثر ارزهای دیجیتال دیگر این است که از Proof of Work (یعنی استخراج، که به موجب آن هرکسی می‌تواند ارز جدیدی را با نرخ مشخص و متناسب با قدرت استخراج خود ایجاد کند.) یا Proof of Stake استفاده نمی‌کند.

(که سیستمی است که در آن هرکسی می‌تواند ارز جدید را با نرخ تعیین شده و متناسب با دارایی‌های رمزنگاری خود ایجاد کند.) در عوض، ریپل از یک پروتکل توافق‌نامه توزیع شده برای تأیید اعتبار دفتر خود استفاده می‌کند. در این سیستم، با اجماع اکثریت اعتبارسنجی‌های مورد اعتماد، از هزینه‌های مضاعف (یا معاملات متقابل، به عبارت غیرفنی) جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید:معرفی ارز دیجیتال تتر

این تنظیمی است که بسیار کارآمدتر از آنچه در کریپتوهای معمولی یافت می‌شود. پلتفرم ریپل بسیار سریع است و به سختی نیاز به هزینه‌های الکتریکی برای نگهداری دارد، برخلاف بیت‌کوین که مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند. با این حال، بسیار متمرکزتر از سایر ارزهای رمزنگاری شده است و بنابراین نیاز به ایمان دارد که اکثر اعتباردهندگان صادق خواهند بود.

در گذشته، اعتبار سنجی‌ها با مسدودکردن فروش XRP مدیرعامل سابق، جدمک‌کالب، کنترل‌ بر دفتر کل را نشان دادند. این امر آن را شبیه به سیستم بانکی می‌کند که می‌تواند حساب‌های کاربران را مسدود یا توقیف کند. در حالی که میزان (غیر) متمرکز بودن Ripple یک موضوع بحث‌برانگیز است، این واقعیت که آزمایشگاه ریپل بیش از 55٪ از کل XRP را در اختیار داشت (که به طور عمومی موافقت کرد با نرخ 1 میلیارد XRP در ماه از طریق محتوای سپرده منتشر شود.) به این معنی است که شرکت دارای قدرت بر قیمت است.
یکی‌دیگر از تفاوت‌های مهم بین XRP و ارزدیجیتال در رویکرد اولی به بانکداری مرسوم است. در حالی که اکثر ارزهای رمزپایه یک سیستم پولی کاملاً مجزا ایجاد می‌کنند که در صورت موفقیت‌نهایی می‌تواند جایگزین ارزفیات و کل صنعت بانکی شود، ریپل رویکرد همکاری‌تری را در پیش می‌گیرد.

در واقع، بخش عمده‌ای از ارزش پیشنهادی آن در پذیرش آن توسط بانک‌ها به عنوان یک شبکه پرداخت و زیرساخت تسویه حساب است، و برای این منظور، قبلاً با بسیاری از بانک‌های بزرگ شریک شده است.