موفقیت ارزدیجتال کاردانو یه دلیل فعالیت در صنعتی است که بیش از 50 درصد پروژه‌های بلاک‌چین در آن فعالیت می‌کنند. کاردانو رقابت‌های جدی با بزررگان صنعت بلاک‌چین آغاز کرده است و در این مسیر حتماً با چالش‌هایی رو به رو خواهد شد. کاردانو یک فناوری غیرمتمرکز شناخته شده است و همانطور که گفته شد، کاردانو بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند به همین دلیل برای عموم مردم قابل دسترسی است.

کاردانو (ADA) چیست؟

Cardano یک پلتفرم بلاک‌چین غیرمتمرکز نسل سوم است که برای جایگزینی کارآمدتر شبکه‌های اثبات کار (PoW) طراحی شده است. مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و پایداری در شبکه‌ اتریوم به دلیل زیرساخت هزینه‌های رو به رشد، استفاده از انرژی و زمان کند تراکنش را محدود می‌کند.

چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان‌گذاران بلاک‌چین اتریوم، پیامدهای این چالش‌ها را برای شبکه‌های بلاک‌چین درک کرد و در سال 2015 شروع به توسعه Cardano و ارزدیجیتال اصلی آن یعنی ADAکرد و پلتفرم و ADA را راه‌اندازی کرد. کاردانو یک زنجیره بلوک نسل سوم شناخته می‌شود گفته می‌شود ارزهای رمز پایه نسل سوم تمایل دارند از ارزهای نسل اول و دوم درس بگیرند.

ارزهای رمز پایه نسل سوم قادرند از پیشرفت‌های جدید از جمله امنیت، پایداری و معماری چند لایه برای بهبود مقیاس‌پذیری استفاده کنند. امروزه کاردانو یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری شده در سراسر جهان است که توجه رسانه‌های بین‌اللملی را به خود جلب کرده است.
کاردانو از نظر شرایط تا حدودی مشابه بیت‌کوین است زیرا تعداد محدودی کاردانو در بازار رمزنگاری موجود است. امروزه سی و دو میلیارد کاردانو در گردش است در حالی که طول عمر کاردانو حداکثر چهل و پنج میلیارد خواهد بود. این خود دلیلی کافیست برای اینکه قیمت‌ بالا نرود.

اما اگر محبوبیت کاردانو افزایش یابد، تقاضا به دلیل عرضه محدود آن افزایش می‌یابد. کاردانو با داشتن نوآوری در زبان و طراحی ماشین مجازی توانست در بازار ارزهای رمزنگاری شده به دنبال محبوبیت فوری باشد. این افزودنی‌ها به کاردانو بیشتر تصحیح مسائل پیش‌روی شبکه اتریوم بود.

همانطور که قبلاً ذکر شد، این پلتفرم توانست خود را از رقبای دیگر متمایز کند و با افراد واجد شرایط در سراسر کره زمین شروع به کار کرد تا آن‌ها بتوانند تحقیقات دانشگاهی مورد بررسی خود را در طراحی خود قرار دهند.
جمع‌آوری بودجه برای کاردانو مهم بود، بنابراین پیشنهاد اولیه سکه (ICO) انجام شد. به همین دلیل، این پلتفرم بیش از شصت و دو میلیون دلار از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در سراسر جهان به دست آورد. همه وجوه جمع‌آوری شده بدیهی است که برای توسعه اکوسیستم ADA استفاده شده است.

Huobi، با سابقه یکی از بزرگ‌ترین مبادلات ارزهای رمزپایه در چین، ADA را در سال 2019 در بستر خود قرار داد. با دیدن Huobi، پس از مدت کوتاهی بزرگ‌ترین مبادله رمزنگاری روی کره زمین، Binance ADA را اضافه کرد. این امر قیمت ADA را به سطح کاملاً متفاوتی رساند و به ارتفاعات جدیدی رسید.

درباره کاردانو

کاردانو خود را به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی کرده است. هر دو پلتفرم برای کاربردهای مشابه، مانند قراردادهای هوشمند، استفاده می‌شوند و هدفشان ساخت یک سیستم متصل و غیرمتمرکز است. کاردانو خود را نسخه به روز شده اتریوم می‌داند و خود را به عنوان پلتفرم نسل سوم بر اعتبار نسل دوم اتریوم معرفی کرده است.

پلتفرم بلاک‌چین همچنین هدف ارائه خدمات بانکی به افراد بدون بانک در جهان را دارد. کاربردهای اصلی Cardano در مدیریت هویت و قابلیت ردیابی است. برنامه قبلی را می‌توان برای ساده‌سازی فرآیندهایی که نیاز به جمع‌آوری داده‌ها از منابع متعدد دارند استفاده کرد.

کاربرد دوم را می‌توان برای ردیابی و ممیزی فرآیندهای تولید محصول از منشأ تا کالاهای نهایی و به طور بالقوه حذف بازار کالاهای تقلبی مورد استفاده قرار داد. نظارت بر پیشرفت اکوسیستم پروتکل کاردانو غیرمتمرکز است و مسئولیت‌ها توسط شرکای کاردانو انجام می‌شود: بنیاد کاردانو، یک سازمان غیرانتفاعی، متولی قانونی است که مسئولیت نظارت اولیه بر برند کاردانو را بر عهده دارد.

این بنیاد، دیده‌شدن پروتکل را در صحنه جهانی ارتقا می‌دهد، فرصت‌های مورد استفاده را پرورش می‌دهد و با سیاست‌گذاران، تنظیم‌کننده‌ها و دانشگاه ارتباط برقرار می‌کند.
IOHK یک شرکت مهندسی نرم‌افزار و فناوری است که مسئولیت ساخت کاردانو را بر عهده دارد و یک بازوی تحقیقاتی برای ترویج آموزش بلاک‌چین دارد. IOHK از نزدیک با شرکای دانشگاهی همکاری می‌کند که نه تنها ماموریت آموزشی خود را پیش ببرد، بلکه مقیاس‌پذیری طولانی مدت پروتکل کاردانو را با استفاده از جدیدترین تحقیقات علمی بررسی شده برای به روزرسانی پلتفرم قبل از اجرا، بهبود بخشد.

EMURGO شریک فناوری جهانی است که مسئولیت پذیرش تجاری پروتکل کاردانو را برعهده دارد و کسب‌وکارها را در طیف وسیعی از بخش‌ها در سیستم بلاک‌چین ادغام می‌کند.

کاردانو

مراحل توسعه کاردانو

Cardano در پنج مرحله برای دستیابی به هدف خود ساخته شده است. توسعه شبکه به یک پلتفرم غیرمتمرکز (DApp) با دفتر کل چند دارایی و قراردادهای هوشمند قابل تأیید پنج مرحله یا دوره عبارتند از:

  •  بنیاد
  •  عدم تمرکز
  •  قراردادهای هوشمند
  •  مقیاس بندی
  • حکومت داری
    Cardano همچنین در حال توسعه یک پلتفرم هوشمند است که به عنوان یک پلتفرم پایدار و ایمن برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز در سطح سازمانی عمل می‌کند. در آینده نزدیک، تیم کاردانو قصد دارد از یک سیستم حکومت‌داری دموکراتیک به نام Project Catalyst برای مدیریت توسعه و اجرای پروژه‌ها استفاده کند. آن‌ها همچنین سیستم مدیریت خزانه خود را برای تامین هزینه‌های آتی با استفاده از Project Catalyst اصلاح خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری در کاردانو

استحکام کاردانو با استفاده از آن در بخش کشاورزی و آموزش و پرورش، همراه با ویژگی‌های ADA،علاقه بانک‌ها را برانگیخته است. برخورداری از این فناوری باعث می‌شود که کاردانو جزو معدود پلتفرم‌هایی باشد که تناسب ایده‌آلی با جریان اصلی پیدا کرده است.

ممکن است در آینده موسسات کاردانو را به عنوان یک استاندارد صنعتی به جای BTC انتخاب کنند. توسعه‌دهندگان کاردانو مدت‌هاست که چند عامل را در اولویت قرار داده‌اند از جمله پایداری، مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری با افزایش سرعت پذیرش، کاردانو به ترتیب بالا میرود زیرا همه این عوامل اساساً جایی است که بیت‌کوین به هر طریقی فاقد آن است.

(ADA)

نتیجه‌گیری

در نتیجه، کاردانو(ADA) یک سرمایه‌گذاری عالی است. زیرا کاردانو مانند دیگر ارزها نوسانات شدیدی ندارد و مسیر اصولی خود را طی می‌کند. به همین دلیل هرچند کاردانو رمزارز جدیدی است اما از طرف سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار ‌گرفته است. علاوه بر این از آغاز کار پروژه کاردانو توسعه‌دهندگان آن به طور مداوم در تلاش برای رشد و توسعه این شبکه هستند. در نتیجه‌ی تلاش آن‌ها این پروژه به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست پیدا کرده است.