1. HODL

اصطلاح HODL در یک انجمن اولیه بیت‌کوین که در آن پوستری به اشتباه کلمه HOLD را نوشته بود، ابداع شد. سپس این اصطلاح به جای کلمه‌ای که به درستی برای جلوه‌های کمدی نوشته شده بود، پذیرفته شد.
برخی مردم آن را به عنوان مخفف جمله “hold on for dear life” به معنی به‌خاطر زندگی عزیز دست نگه دارید تفسیر کردند که در ایده داشتن یک موقعیت تجاری نقش دارد.
برای مثال: “ممکن است روند نزولی داشته باشیم، اما موقعیت خود را نفروشیم، ما مجبوریم در دراز مدت HODL کنیم”

2. پمپ و دامپ (Pump & Dump)

پمپ و دامپ زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از سرمایه‌گذاران درصد قابل توجهی از عرضه موجود یک ارز را با قیمت پایین نگه می‌دارند. آن‌ها تبلیغاتی را بر اساس اظهارات نادرست ایجاد می‌کنند که تقاضا را در بازار درست می‌کند و قیمت را بالا می‌برد(پمپ).
هنگامی که سرمایه‌گذاری‌های اولیه توسط سرمایه‌گذاران جدید افزایش یافت، آن‌ها تمام دارایی‌های خود را برای یک سود و زیاد می‌فروشند.از آنجایی که آن‌ها بخش قابل توجهی از عرضه را در اختیار داشتند، معمولاً قیمت را به طور جبران‌ناپذیری کاهش می‌یابد(دامپ).
من صدها مورد از این موقعیت‌ها را دیده‌ام و بازار پر از سکه‌های زباله است که تنها هدفشان پدیده پمپ و دامپ بوده است. همیشه افرادی هستند که می‌‌سوزند و کیف‌‌ را نگه می‌دارند.
این پدیده به فرش کشیده شدن نیز معروف است.
برای مثال: کاربری هفته گذشته در موقعیت پمپ و دامپ سوخت و بیش از 1000 دلار از دست داد!

پمپ و دامپ

3. نگهدارنده کیف‌(Bag Holder)

نگهدارنده کیف به عنوان سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود که موقعیتی را در یک ارز دارد که قیمت آن تا حد بی‌ارزشی، کاهش می‌یابد. این سرمایه‌گذاران یا از کاهش ارزش موقعیت خود بی‌اطلاع بودند یا منتظر بودن که با قیمت بالاتری بفروشند. در نهایت آخرین دارندگان یک سرمایه‌گذاری ناموفق هستند و در نتیجه صاحب کیف می‌شوند.
این اتفاقات اغلب در سناریو‌های گمراه‌کننده پمپ و دامپ رخ می‌دهد که در اصطلاح شماره 2 توضیح داده شد. با این حال نگهدارنده‌های کیف را می‌توان در شرایط مختلف و در هر بازاری ایجاد کرد.
همیشه یک برنده و یک کیف وجود دارد!

Bag Holder

4. mooning

در جامعه کریپتو، اصطلاح "mooning" در اشاره به اینکه افزایش قابل توجه قیمت سکه اتفاق افتاده، استفاده می‌شود. کاربران شعارها و جملات تبلیغاتی مانند "پیش به سوی ماه " یا "بر روی موشک به ماه" استفاده می‌کنند.
مثال : این هفته قیمت Dogecoin را دیده‌ای؟ واقعاً mooning است(سر به فلک کشیده)

5. FUD

FUD مخفف عبارت “fear uncertainty & doubt” به معنای ترس عدم قطعیت و شک است. افرادی که در مورد یک سکه و آینده آن افکار منفی منتشر می‌کنند، برچسب "Fudders" را می‌زنند. توصیه می‌شود که مراقب FUDهای بی‌دلیل باشید زیرا این امر می‌تواند باعث افزایش فروش و کاهش شدید ارزش یک سکه شود.
برای مثال: من با تمام FUD هایی که در مورد آن گفته می‌شود به این سکه ایمان دارن.

6. دست الماس(Diamond Hands)

اصطلاح دست الماس به سرمایه‌گذارانی اطلاق می‌گردد که نوسانات قیمت یا نشانه‌های دیگری که برای سرمایه‌گذاری‌شان مشکل ایجاد می‌کند، منصرف نمی‌شوند. این دسته از معامله‌گران حتی زمانی که یک موقعیت ارزش خود را از دست می‌دهد تا پایان تلخ ادامه خواهند داد. آن‌ها جداً بر این باوراند که سرمایه‌‌گذاریشان دوباره بجای اول باز می‌گردد و به دنبال سود‌های بزرگ هستند.
به نظر من یکی از راه‌های اصلی است که سرمایه‌گذاران با هر گنجایشی در نهایت بخش‌ بزرگی از پول را از دست می‌دهند. با این حال مواردی وجود دارد که معلق ماندن در یک سرمایه‌گذاری ناموفق می‌تواند تصمیم بزرگی باشد.
در واقع من خودم یک بار این را تجربه کرده‌ام، تصمیم گرفتم موقعیت خود را در یک سهام در حال ورشکستگی با زیان هنگفتی بفروشم یک سال بعد، همان سهام را به 8 برابر آنچه من آن را فروختم رسید، اگر دست‌های الماسی داشتم، سود زیادی به دست می‌آوردم!
برای مثال: سهام ریکاوری عظیمی داشته و در واقع 10 برابر سود کرده است! آن دست‌های الماس واقعاً نتیجه دادند!

7. دست‌های کاغذی (Paper Hands)

دست‌های کاغذی(همچنین به عنوان دست‌های ضعیف نیز شناخته می‌شوند) به سرمایه‌گذاری اطلاق می‌گردد که در اولین نشانه‌های مشکل موقعیت خود را می‌فروشند. چه بیانه مطبوعاتی منفی باشد، چه کاهش قیمت و یا صرفاً یک احساس غم‌انگیز آن‌ها در فروش و خروج تردید نخواهد کرد.
در بسیاری از موارد تاجران دست‌های کاغذی دارند، آنقدر تحمل ریسک پایینی در بازار دارند که اغلب پس از تصمیم به فروش قبل از افزایش قیمت، سود قابل توجهی را از دست می‌دهند. به خاطر داشته باشید که داشتن دست‌های کاغذی لزوماً چیز بدی نیست در بین معامله‌گران ضرب‌المثلی هست که دست‌های کاغذی دست‌های سبز هستند.
بازار سهام می‌تواند فوق‌العاده بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی باشد، بنابراین اجازه ندهید دیگران به شما فشار بیاورند که بیش از زمانی که احساس راحتی می‌کنید سرمایه‌گذاری را نگه دارید.
برای مثال: این تاجر دست کاغذی نمی‌تواند بیش از یک هفته روی یک موقعیت بماند!

8. ساتوشی (SAT)

ساتوشی کوچک‌ترین واحد تعریف شده ارزدیجیتال بیت‌کوین است. یک ساتوشی برابر با 0.00000001 بیت‌کوین یا صد میلیونیم بیت‌کوین می‌باشد.
این اصطلاح از نام ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین گرفته شده است. او همچنین کاغذ سفید بیت‌کوین را در سال 2008 منتشر کرد و سیستم مرجع اصلی را برای گران‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین کریپتوکارنسی موجود در جهان پیاده‌سازی کرد.
برای مثال: من در چند ماه گذشته بیت‌کوین را با نرخ تقریباً 2500 ساتوشی در روز استخراج کرده‌ام!

ساتوشی

9. نهنگ(WHALE)

به با ارزش‌ترین آدرس‌های بیت‌کوین استفاده می‌شود اصطلاحاً نهنگ گویند. تقریباً 2000 آدرس نهنگ‌بیت‌کوین موجود هست که سه نفر از آن‌ها صاحب بیش از صدهزار بیت‌کوین هستند.
از مشهورترین نهنگ‌های می‌توان به کسانی مانند:
Tim Draper , Barry Silbertو دوقلو‌های Winklevoss اشاره کرد ، از 2010 تا کنون بیت‌کوین را حمایت می‌کنند.
امیدوارم این تعاریف بتواند به شما کمک کند تا برخی از اصطلاحات عامیانه و رایج را بهتر درک کنید.
بسیاری از این اصطلاحات در بازارهای دیگر قابل استفاده هستند، اما در جامعه ارزهای دیجیتالی کاربرد زیادی دارند.

نهنگ