تزوس چیست؟

Tezos (XTZ) یک شبکه بلاک‌چین است که به یک توکن دیجیتالی مرتبط است که به آن "tez" یا "tezzie" می‌گویند. Tezos براساس استخراج tez نیست. در عوض، دارندگان توکن برای شرکت در مکانیسم اجماع اثبات سهام، پاداش دریافت می‌کنند.
پس از یک شروع امیدوارکننده و یک عرضه اولیه سکه بسیار موفق (ICO)، تزوس با تأخیرهای متعدد و مشکلات قانونی دچار مشکل شد. با این حال، تزوس از بازار نزولی ارزهای دیجیتال جان سالم به در برد، تا حدی به دلیل مکانیسم منحصر به فرد اثبات سهام آن قیمت tez بین اکتبر 2019 و فوریه 2020 بیش از سه برابر شد و به بالاترین حد خود رسید. تزوس همچنان در سال 2021 توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و در بین 40 ارزدیجیتال برتر باقی می‌ماند.

نکات کلیدی

  • Tezos (XTZ) یک شبکه بلاک‌چین است که به یک توکن دیجیتال متصل است که به آن tez یا tezzie می‌گویند.
  •  Tez مبتنی‌بر ماینینگ نیست و به مکانیزم اثبات سهام متکی است.
  • تزوس یک ICO بسیار موفق داشت، اما شکایت‌ها و کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشت.
  •  قیمت tez در اوایل سال 2020 به بالاترین حد خود رسید که منجر به گمانه‌زنی‌ها در مورد پتانسیل سرمایه‌گذاری آتی آن شد.

درک تزوس

مانند بیت‌کوین و اتریوم، تزوس یک دفتر کل غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند. مانند اتریوم، تزوس برای استفاده از قراردادهای هوشمند طراحی شده است. به گفته سازندگان، اصطلاح "تزوس" در یونان باستان به معنای "قرارداد هوشمند" است.
با این حال، تزوس فراتر از پیشنهادات قبلی است. این مفهوم قرارداد هوشمند را یک گام به جلو می‌برد و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد مستقیماً قوانین شبکه را کنترل کنند.
تزوس قرار است یک شبکه در حال تکامل باشد. این انعطاف‌پذیری به عنوان یک جنبه حیاتی از سیستم آن دیده می‌شود. به ویژه، عدم انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری در بیت‌کوین، آن را با مشکلات و دردسرهای متعددی مواجه کرده است. اتریوم تا حد زیادی به دلیل انعطاف‌پذیری خود رشد کرده است و تزوس به این سمت ادامه می‌دهد.

تفاوت تزوس با دیگر ارزهای دیجیتال

یکی از عناصر متمایز تزوس، حکمرانی آن است. بیشتر بلاک‌چین‌های اولیه برای فرمول‌بندی انتخاب‌های طراحی جدید به تیم‌های توسعه و جوامع ماینینگ متکی هستند. با این حال، تزوس تلاش می‌کند تا فرآیند تصمیم‌گیری را در خود شبکه کاربران ایجاد کند.
در نتیجه این سیستم، تزوس انگیزه‌هایی برای مشارکت کاربر در فرآیند توسعه اصلی ایجاد می‌کند. که فرآیند توسعه را دموکراتیک کرد و تعمیر و نگهداری را غیرمتمرکز کرد.
در همان زمان، توسعه‌دهندگان Tezos آگاه بودند که ویژگی‌های حیاتی خاص باید در طول زمان حفظ شوند. تزوس از برهان‌های ریاضی رسمی برای تأیید حفظ این ویژگی‌ها استفاده می‌کند.
در واقع، این بدان معنی است که شبکه Tezos غیرمتمرکز باقی می‌ماند. اگرچه سایر بلاک‌چین‌ها غیرمتمرکز هستند، تزوس همچنین دارای مکانیزمی است که امکان تصمیم‌گیری جمعی را فراهم می‌کند. دارندگان توکن Tezos مجاز به رای دادن در مورد تحولات پروتکل معلق هستند.

تزوس

نگرانی در مورد تزوس

تزوس با داشتن یک شبکه قدرتمند و انعطاف‌پذیر در هسته خود، در عرضه اولیه سکه توجه زیادی را به خود جلب کرد. ICO در 1 ژوئیه 2017 آغاز شد. این ICO در ادامه به درآمد 232 میلیون دلاری رسید و آن را به یکی از بزرگترین ICOهای تمام دوران تبدیل کرد.
با این حال، پس از موفقیت ICO، اختلاف مهمی بین یوهان گیورز، رئیس تزوس و آرتور و کاتلین بریتمن، صاحبان حقوق مالکیت معنوی تزوس در گرفت.
در نتیجه اختلاف، راه‌اندازی پلتفرم تزوس به طور نامحدود به تعویق افتاد. از اوایل مارس 2018، شبکه تزوس هنوز راه‌اندازی نشده بود، اگرچه کاتلین بریتمن قبلاً پیشنهاد کرده بود که این راه‌اندازی ظرف چند هفته پس از کنفرانسی در UCLA در فوریه انجام شود.

آینده تزوس

آینده تزوس بار دیگر در فوریه 2020 روشن به نظر می‌رسید. اگرچه افزایش سریع قیمت tez نشان‌دهنده احتیاط در کوتاه مدت است، رکوردها برخی مشکلات را حل می‌کنند. به ویژه، همه کسانی که می‌خواهند پول خود را پس بگیرند، می‌توانند به سادگی تزوس خود را در بازار برای کسب سود بفروشند.
آینده تزوس همچنان مثبت است. مانند هر ارزدیجیتال دیگر، افزایش سریع قیمت نشان دهنده احتیاط در کوتاه مدت است، در حالی که بالاترین رکورد برخی از مشکلات را حل می‌کند. به ویژه، همه کسانی که می‌خواهند پول خود را پس بگیرند، می‌توانند به سادگی تزوس خود را در بازار برای کسب سود بفروشند. از 4 سپتامبر 2021، تزوس در فهرست پیگیری در صرافی قرار دارد.
مهمتر از آن، تزوس با زنده ماندن در بازار نزولی و رسیدن به اوج‌های جدید، قدرت ماندگاری خود را ثابت کرد. همانطور که وارن بافت، بدبین به ارزهای دیجیتال، زمانی می‌گوید: «فقط زمانی که جزر و مد از بین می‌رود، متوجه می‌شوید که چه کسی برهنه شنا کرده است.» به نظر می‌رسد تزوس برای آینده بهتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کردند. با این حال، سرنوشت نهایی تزوس به ارزش نوآوری‌های تکنولوژیکی آن و توانایی آن برای جلب حمایت بستگی دارد.