معاملات فیوزچر

برای درک معاملات فیوچرز، باید بدانید معاملات مشتقه چیست؟ مشتقات قردادهای مالی هستند که ارزش خود را از حرکت قیمت یک آیتم مالی دیگر به دست می‌آورند.
قرارداد فیوچرز یکی از ابزارهای مالی است که در آن قرارداد یا توافق نامه‌ای بین خریدار (کسی که موقعیت Long دارد) و فروشنده (کسی که موقعیت Short دارد) منعقد می‌شود و خریدار موافقت می‌کند که یک مشتقه یا شاخص را در زمان مشخصی خریداری کند. با گذشت زمان، قیمت قرارداد نسبت به قیمت ثابتی که معامله در آن انجام شده است تغییر می‌کند و این برای معامله‌گر سود یا زیان ایجاد می‌کند.

چگونه یک قرارداد فیوچرز معامله می‌شود؟

فیوچرز قراردادی است بین خریدار و فروشنده که برای معامله چیزی در آینده به توافق می‌رسند. طی این قرارداد، معامله در یک قیمتی مشخص و زمانی مشخص در آینده انجام می‌شود. قراردادهای فیوچرز در چهار دارایی سهام، شاخص، ارز و کالا وجود دارد. دو شرکت کننده اصلی در معاملات فیوچرز Speculators و Hedgers هستند.
هجینگ (Hedging) یک استراتژی مدیریت ریسک برای کاهش خطر عدم قطعیت‌ها است برای حفاظت از دارایی‌های در برابر ضرر حاصل از نوسانات قیمت سرمایه‌گذاری می‌باشد.
به عنوان مثال، یک غذاساز بزرگ که ذرت را کنسرو می‌کند، در نظر بگیرید. اگر قیمت ذرت بالا برود او باید به کشاورز یا فروشنده ذرت، پول بیشتری بدهد. معامله‌گر با خرید یک قرارداد فیوچرز خطر افزایش قیمت را خنثی می‌کند، اگر قیمت ذرت به اندازه‌ای افزایش یابد که زیان ذرت نقدی را جبران کند، موقعیت فیوچرز سود خواهد کرد.
سفته بازان(Speculators) معامله‌گرانی هستند که با آنالیز و پیش‌بینی نوسانات قیمت بازار، انتظار دارند سود قابل توجهی بدست آورند.

تفاوت معاملات فیوچرز با سایر ابزارهای مالی

معاملات فیوچرز قراردادی بین خریدار فروشنده است قرارداد برای آینده بسته می‌شود و تاریخ انقضا دارد، معاملات فیوچرز ارزش ذاتی ندارند و با ارزش سایر دارایی‌های پایه مقایسه می‌شوند و برخلاف سایر ابزارهای مالی فقط برای دوره‌ی زمانی خاصی اعتبار دارد.
هنگامی که سهامی را خریداری می‌کنید نشان دهنده حقوق صاحبان سهام در یک شرکت است و می‌تواند برای مدت طولانی نگهداری شود، در حالی که قراردادهای فیوچرز یک دوره زمانی ثابت دارند. به همین دلیل است که در نظر گرفتن جهت‌گیری و زمان‌بندی بازار در معاملات فیوچرز حیاتی است. شاید مهم‌ترین تفاوت بین معاملات فیوچرز و سایر ابزارهای مالی در استفاده از اهرم باشد.
برای خرید یا فروش قراردادهای فیوچرز نیازی به پرداخت قیمت کامل سهام معاملات آتی نیست و فقط بخشی از مبلغ باید پرداخت شود که به آن حاشیه می‌گویند. این امر معاملات فیوچرز را از معاملات بازار نقدی خالص متمایز می‌کند.

اهرم در معاملات فیوچرز

در معاملات فیوچرز قراردادی، سرمایه‌گذار نیازی به پرداخت کل مبلغ قرارداد ندارد و در زمان شروع قرارداد یک ارزش حاشیه کوچک را پرداخت می‌کند. این یک حاشیه اولیه از ارزش کل است که برای شروع قرارداد لازم است. حاشیه و ارزش نگهداری، توسط صرافی‌ها تعیین می‌شود. این یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی است که بازار فیوچرز را از سایر ابزارهای مالی متمایز می‌کند.

انواع معاملات فیوزچر

نحوه شروع تجارت آنلاین کالا

ارزش کالا با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. کالا می‌تواند شامل دانه‌ها، انرژی و فلزات گرانبها مانند طلا ‌باشد.
کالاها در یک بازار متمرکز معامله می‌شوند، جایی که سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان پیش‌بینی می‌کنند که آیا قیمت‌ها در یک زمان از پیش تعیین شده افزایش یا کاهش می‌یابند. به منظور صرفه‌جویی در مشکل روش سنتی یعنی تماس با کارگزار کالا و انتظار برای قیمت سفارش تکمیل شده، تجارت کالاها به صورت آنلاین زمانی کارآمدتر است که با انجام تکالیف و آماده سازی کامل قبلی انجام شود.
اولین قدم انتخاب یک کارگزار کالا است کارگزاران متعددی هستند که تجارت آنلاین را با محصول خدمات با کیفیت و نرخ کمیسیون پایین ارائه می‌دهند.
مرحله بعدی شامل تکمیل مدارک برای حساب معاملات آنلاین است. کارگزار مشتری را در مورد اینکه برای تجارت کالا مناسب است یا خیر، تجزیه و تحلیل می‌کند. اطلاعات مربوط به درآمد، ارزش خالص و اعتبار مشتری جمع آوری می‌شود.
تأمین مالی حساب، این به خود فرد بستگی دارد که میزان بودجه حساب را تعیین کند. بسیاری از کارگزاران قبل از اینکه پول واقعی را درگیر کنند، شبیه‌سازی‌های را برای تمرین ارائه می‌دهند.
معاملات فیوچرز یک حوزه پیچیده است زیرا آیتم‌های زیادی در آن دخیل هستند و همچنین شامل اهرم بالایی می‌شود به طوری که در یک شات می‌توانید مقدار زیادی از پول خود را از دست بدهید. بنابراین مهم است که عملکرد داخلی این مناطق اساسی را درک کنید.

مزایای معامله در معاملات فیوچرز

قرارداد فیوچرز یک قرارداد و توافق بین دو طرف برای انجام معامله با قیمت مشخص و از پیش تعیین شده در مقطعی در آینده است. اساساً یک شرط‌بندی بر روی چشم انداز یک سهام هستند، قیمت فیوچرز با افزایش ارزش سهام افزایش می‌یابد و زمانی که ارزش سهام کاهش ‌یابد کاهش می‌یابد.
برای مثال دو واحد تجاری A و B را در نظر بگیرید. A عقیده دارد که ارزش سهام از ارزش فعلی آن در آینده افزایش خواهد یافت در حالی که B برعکس آن را باور دارد. B با A قراردادی منعقد می‌کنند که در آینده سهام را به قیمت فعلی بخرد. اگر ارزش سهام افزایش یابد A می‌تواند سهام را با قیمت تخفیف یافته از B دریافت کند و برعکس اگر سهام کاهش یابد B می‌تواند سهام را با قیمت ممتاز و ارزشی بیشتر از قیمت بازار به A بفروشد.

مزایای معامله در معاملات فیوچرز

دو مزیت اصلی برای تجارت فیوچرز وجود دارد اهرمی که دریافت می‌کنید و کاهش ریسکی که ارائه می‌دهد.

معامله فیوزچر

حاشیه و اهرم

برخلاف خرید سهام، برای خرید فیوچرز نیازی به پرداخت کامل مبلغ نیست. برای خرید یا فروش در قراردادهای فیوچرز فقط باید درصدی از کل ارزش قرارداد را پرداخت کرد. این درصد حاشیه نامیده می‌شود و بین معاملات فیوچرز سهام متفاوت است. بنابراین شما می‌توانید با مقدار مشخصی پول، سهام بسیار بیشتری نسبت به سهام فیوچرز بخرید یا بفروشید. به عنوان مثال اگر مارجین 20% برای معاملات فیوچرز در یک سهام ثابت شود، می‌توان 5 برابر بیشتر از سهام در معاملات فیوچرز خرید یا فروش کرد. این نسبت اهرمی نامیده می‌شود. بنابراین، با 20 درصد حاشیه، اهرم 5 است. اهرم یک شمشیر دو لبه است. سود را چند برابر می‌کند اما زیان را نیز چند برابر می‌کند.
اگر قراردادهای فیوچرز در سهام دارای اهرم 5 باشند، به این معنی است که سود پنج برابر سود سهام است. اگر سهام سود 20 درصدی را به دست آورد، معاملات فیوچرز بازدهی 100 درصدی را ارائه می‌دهند(درصد سود فیوچرز=اهرم×درصد سود سهام) . این امکان پذیر است زیرا تنها کسری از قیمت برای خرید فیوچرز (حاشیه) پرداخت می‌شود. اما تلفات نیز به همان اندازه بزرگتر می‌شود. از دست دادن 20% در حقوق صاحبان سهام باعث زیان 100% در معاملات فیوچرز با اهرم پنج می‌شود.