ارز NANO چیست؟

Nano یک ارزدیجیتال است که در ابتدا با نام Raiblocks به بازار عرضه شد. بنیان‌گذاری این ارز توسط Colin LeMahieu مهندس نرم‌فزار که تجربه‌ی فراوانی در نرم‌افزارهای دیجیتالی در شرکت‌هایی چونDell ، Qualcomm و Advanced Micro Devices(AMD) داشت انجام گرفت در سال 2015 با نام تجاری Raiblocks روانه بازار شد.

در سال 2018 از نام Raiblocks به نام Nano تغییر پیدا کرد تغییر نام تجاری آن موجب شد ارزش این ارز 40 درصد در همان بیست و چهار ساعت اولیه افزایش یابد. Nano به گونه‌ای طراحی شده است که هر شخص در شبکه بلاک‌چین مخصوص به خودش را دارد نانو تنها رمزارز موجود در بازار است که از تکنولوژی معماری شبکه بلاک استفاده می‌کند که اکانت چین (account-chain ) نامیده می‌شود.

چه تفاوتی بین NANO و سایر ارزهای دیجیتالی هست؟

نانو از فناوری بلاک‌چین به روشی کاملاً متفاوت با بیشتر ارزهای دیجیتال، از جمله سکه‌های بزرگ و محبوب مانند بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌کند. به هر حسابی یک بلاک‌چین داده می‌شود و شخص دیگری نمی‌تواند آن را به روز کند زمانی که حساب خود را به روز می‌کند، حساب‌های دیگر سابقه خود را از میزان موجودی حساب آن بلاک‌چین به روز می‌کنند. بنیاد نانو این فناوری را "شبکه بلوکی" می‌نامد و بلاک‌چین‌های منفرد را زنجیره حساب می‌نامند.
بیشتر سکه‌ها (از جمله بیت‌کوین و اتریوم) دارای یک فرآیند مناقصه هستند که برای استخراج‌کنندگان انجام می‌شود تا معمای کریپتو را حل کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد داده‌های جدیدی را به یک بلوک اضافه کنند.
معمولاً سریع‌ترین، قدرتمندترین و یا کسی که بیشترین پول را در رمزارز نانو را دارد، (نودها، که داده‌ها را از یک بلوک به بلوک دیگر منتقل می‌کنند.) به اینکه چه کسی می‌تواند بلاک‌ها را ایجاد کند،؛ رأی می‌دهد که موجب می‌گردد انگیزه مالی در آن به صفر برسد و انرژی کمتری مصرف می‌شود. هنگامی که یک حساب اطلاعات خود را به روز می‌کند، تراکنش قانونی در نظر گرفته می‌شود، دفتر کل به روز می‌شود (به این معنی که در حساب دیگری ذکر شده است).

مزایای استفاده از NANO چیست؟

تراکنش‌ها رایگان است هیچ وقت کارمزد تراکنش خوب نبوده (مگر اینکه کلاهبرداری باشد) و پول را آنی واریز می‌کند. این دو ویژگی موجب می‌گردد که برای همه قابل دسترس و مفید باشد.

روش منحصر به‌فرد استفاده از بلاک‌چین باعث شده تا کارمزد تراکنش‌ها را به حداقل برساند و هدف بلاک‌چین‌ها رواج آن بین مردم است نه انگیزه‌های مالی، استفاده از این رمزارز سریع و ارزان است و اگر مورد استفاده همگان قرار بگیرد ارزش آن بالا می‌رود. نانو به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار مقیاس‌پذیر باشد بنابراین از نظر تئوری امکان حجم عظیمی از تراکنش‌ها به صورت آنی وجود دارد.

تفاوت Nano با دیگر ارزهای دیجیتال

هدف از ایجاد Nano این است که مشکلات بزرگ موجود در تکنولوژی بلاک‌چین را از بین ببرد. تکنولوژی بلاک‌چین با تمام مشکلات و معایبش توسط بیت‌کوین، اتریوم و ده‌ها رمزارز دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و Nano برای حل آن‌ها بوجود آمده است.

از جمله این مشکلات می‌توان به، زمان طولانی انجام تراکنش‌ها، هزینه بالای آن‌ها و مصرف انرژی زیاد اشاره کرد همه اینها باعث شده ‌است که Nano توجه خود را روی اینگونه مسائل بگذارد. تمام ابزاری که Nano برای حل این مشکلات دارد همان اختصاص دادن یک بلاک‌چین شخصی به کاربران خودش است. چیزی که دیگر ارزهای دیجیتال از آن استفاده نمی‌کنند.

چقدر NANO با سیاره زمین سازگار است؟

برای شروع باید گفت که نانو یک رمزارز بسیار سازگار با محیط زیست است، شاید در نگاه اول ضد و نقیض به نظر برسد، اما اینطور نیست. نانو یک سکه دیجیتال است که به چاپ یا ضرب متکی نیست و بر خلاف اکثر سکه‌های رمزنگاری، شامل استخراج نیز نمی‌شود.

بیت‌کوین همیشه بابت ردپای انتشار کربن در جریان استخراج مورد انتقاد قرار گرفته، و در حالی که اتریوم ردپای کربن خود را با اتر 2.0 بهبود بخشیده است. همیشه این بحث وجود داشته که با وجود در اختیار داشتن ارزفیات اضافه‌کردن سایر اشکال ارز برای کره‌ی زمین خوب نیست. به هر حال در هر طرف قایق که باشید نانو در مقایسه سایر ارزها بر مسائل محیط‌زیستی تمرکز کرده است.

ارزدیجیتال نانو

برای چه کاری می‌توانم از NANO استفاده کنم؟

به طور معمول در داد و ستد، هلدینگ، خریدها Nano را در مجموعه‌ای از خدمات مبادله‌ای مانند Kraken و Binance خواهید یافت. همچنین به نظر می‌رسد که بنیان‌گذار کسب‌وکارهای سراسر جهان فشار می‌آورد که نانو را به عنوان نوعی پرداخت پذیرفته شود. در نهایت، نانو می‌خواهد به یک سکه روزمره تبدیل شود. می‌توانید از بلاک‌چین نانو برای ساخت نود‌ها استفاده کنید، که به افراد اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به‌طور امن و ناشناس ذخیره و انتقال دهند.

نظر متخصصان درباره‌ی NANO

سازنده ارزدیجیتال لایت‌کوین Charlie Lee در اکانت شخصی خودش در توییتر نظرات مثبتی درباره وایت پیپر NANO داده و موجب شده توجهات زیادی به آن جلب شود. همچنین پلتفرم Twitch که یک پلتفرم استریم گیم است نانو را جزء یکی از ارزهای قابل قبول خود قرار داده مشترکین این شبکه می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های خود از ارز نانو استفاده کنند.

به نظر شما: آیا ارزش سرمایه‌گذاری در ارز NANO را دارد؟

مانند تمام رمزارزها ارتباط با آن سخت است( البته من مشاور مالی نیستم.) اما جذابیت کوین‌ها در حال افزایش است بنابراین ممکن است که در آینده کشورهای در حال توسعه از رمزارزها به عنوان ارزهای رسمی استفاده کنند. نانو می‌تواند به یک پیشرو یا حتی فراتر از آن در صحنه آلت‌کوین تبدیل شود البته صادقانه باید گفت هیچ‌کس با اطمینان نمی‌داند Crypto همیشه پر ریسک و نوسان است.