NFT

توکن غیر قابل تعویض (NFT) یک دارایی دیجیتالی است که در فناوری بلاک‌چین قابل تأیید است. دارایی‌ها شامل آثار هنری، موسیقی یا دارایی‌های درون بازی مانند آواتارهای منحصر به فرد است. از آنجایی که NFTها منحصر به فرد هستند، به عنوان کلکسیونی مورد توجه قرار می‌گیرند.

تاریخچهNFTها

سکه‌های رنگی اولین NFTهایی هستند که وجود دارند. آن‌ها تصاویری از دارایی‌های دنیای واقعی در بلاک‌چین هستند. گفته می‌شود که سکه‌های رنگی زمینه ساز NFTها شدند. پس از این سکه‌ها، معامله Rare Pepes در اتریوم به عنوان پروژه NFT ظاهر شد و پس از آن، اولین NFT با نام Crypto Punks منتشر شد.

پس از مدتی، Rare Bits به عنوان بازار NFT ظاهر شد و 6 میلیون دلار سرمایه‌گذاری به دست آورد. NFT به دلایل متعدد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله اول، داده‌های کامل NFT به طور ایمن در بلاک‌چین ذخیره می شود، به این معنی که توکن‌ها هرگز نمی‌توانند حذف، تکرار یا نابود شوند.

آن‌ها تقسیم‌ناپذیر هستند زیرا نمی‌توان آن‌ها را به فرقه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. با استفاده از قابلیت‌های بلاک‌چین، NFTها را می‌توان به راحتی تا مالک واقعی آن‌ها ردیابی کرد و نیاز به تأیید شخص ثالث را از بین می‌برد.

NFT چیست؟

NFT مخفف 'non-fungible token' است. وقتی چیزی قابل تعویض است، مانند اسکناس دلار، معادل هر اسکناس دلاری دیگری است و بنابراین می‌توان آن را با آن مبادله کرد. در مقابل، یک توکن غیرقابل تعویض یک دارایی منحصر به فرد به شکل دیجیتالی است که با هیچ NFT دیگری قابل مبادله نیست.

این بدان معناست که هر NFT یک آیتم منحصر به فرد است. NFTها با استفاده از فناوری بلاک‌چین از مالک onw به دیگری منتقل می‌شوند، که یک دنباله دیجیتال از فروشنده به خریدار ایجاد می‌کند که تراکنش را تأیید می‌کند. این حقوق مالکیت منحصر به فرد را برای خریدار (مالک جدید) رمزگذاری می‌کند.

همتای دنیای فیزیکی یک دارایی کلکسیونی منحصر به فرد مانند یک اثر هنری است که ممکن است گواهی مالکیت آن را داشته باشید که صحت آن را تأیید می‌کند. NFT با فناوری بلاک‌چین نیاز به گواهی مالکیت را جایگزین می‌کند.

حتی برخی از NFTها وجود دارند که از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد گواهی مالکیت دیجیتالی برای یک دارایی فیزیکی منحصر به فرد استفاده می‌کنند، اگرچه این در حال حاضر رایج نیست. NFTها در سال 2021 به یک سرمایه‌گذاری محبوب تبدیل شدند، حتی اگر از سال 2014 وجود داشته باشند.

با افزایش سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، ایده گرفتن برخی از دارایی‌های دیجیتال و فروش آن‌ها به سرمایه‌گذاران برای خرید آنلاین افزایش یافت.

NFT

NFTها چگونه کار می‌کنند؟

NFTها از طریق بازارهای آنلاین مانند Rarity.tools یا NFTcatcher.io بازاریابی و توزیع می‌شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند قبل از انتخاب یک دارایی برای خرید، فهرستی از دارایی‌ها را بررسی کنند. برای خرید دارایی دیجیتال و ایجاد یک حساب کاربری در بازار که به کیف‌پول رمزنگاری حاوی سکه‌ها متصل است، باید ارزدیجیتال داشته باشد.

رایج‌ترین NFTهای بلاک‌چین از توکن‌های اتریوم ERC-20 استفاده می‌کنند. توکن ERC-20 چیزی است که بلاک‌چین برای صدور قرارداد هوشمند روی بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کند. NFTها را می‌توان با ارزهای دیجیتال Polygon، Solana و Polkadot نیز خریداری کرد.

NFTها دریچه جدیدی را به روی هنرمندان، شرکت‌ها و افراد مشهور برای کسب درآمد از دارایی‌های خود باز کرده‌اند. هنرمندان می‌توانند کتابخانه‌ای از دارایی‌های دیجیتالی ایجاد کنند تا موج جدیدی از سرمایه‌گذاران و مجموعه‌داران را به بازار عرضه کنند. سلبریتی‌ها در حال ایجاد دارایی‌هایی هستند که بر هویت برند مشهور خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی از NFTها به قیمت هزاران، حتی میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید: ریپل (XRP) چیست؟

NFTها چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارند؟

NFTها مشابه ارزهای دیجیتال نیستند. یک NFT از ارزدیجیتال برای انجام تراکنش استفاده می‌کند. از همان فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند که ارزدیجیتال از آن استفاده می‌کند، اما این دارایی به‌طور متفاوتی تنظیم شده است. در حالی که یک سکه ارزدیجیتال را می‌توان به صورت معادل معامله کرد یا مبادله کرد، اما NFT نمی‌تواند.

این به این دلیل است که هر دارایی رمزنگاری با یک کد شناسایی منحصر به فرد و ابرداده تنظیم شده است که یک NFT را از دیگری متمایز می‌کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید یک بیت‌کوین را با بیت‌کوین دیگری مبادله کنید اما NFTها به طور مساوی معامله نمی‌شوند.

چگونه در NFTها سرمایه‌گذاری کنیم؟

خرید NFT مستلزم دقت نظر سرمایه‌گذار یا جمع‌کننده است. ابتدا باید NFTهایی را پیدا کنید که احساس می‌کنید ارزش آن‌ها افزایش می‌یابد و به جمع‌آوری آن‌ها علاقه دارید. می‌توانید با بررسی بازارهای مختلف که در آن فروش و حراج برگزار می‌کنند، درباره NFT تحقیق کنید. همچنین می‌توانید به چت‌های NFT Discord و تلگرام بپیوندید تا بتوانید آنچه را که دیگران درباره NFTهای موجود و نسخه‌های جدید می‌گویند، یاد بگیرید.

NFTها چگونه معامله می‌شوند؟

مانند ارزهای دیجیتال، NFTها نیز در پلتفرم‌های تخصصی خرید و فروش می‌شوند. OpenSea شناخته شده‌ترین بازار NFT است. فروش لزوماً شامل انتقال شیء تصویر شده توسط توکن نیست. به عنوان مثال، NFT نقاشی‌های معروف فروخته شده است، اما خریدار نقاشی را دریافت نمی‌کند.

چیزی را که تغییر می‌دهد گواهی مالکیت NFT است که در بلاک‌چین ثبت شده است. گواهی باید در یک کیف‌پول دیجیتال ایمن نگهداری شود که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این کیف‌پول ممکن است از طریق Metamask، یک افزونه رایگان مرورگر اینترنت یا یک دستگاه فیزیکی ایمن قابل دسترسی باشد.

همچنین ممکن است به شکل ساده یک کد چاپ شده روی یک تکه کاغذ باشد. برای خرید یک NFT، کیف‌پول باید دارای مقدار کافی ارزدیجیتال مربوطه باشد.

خطرات چیست؟

معاملات NFT شامل فرآیندهای فنی است که گاهی اوقات اشتباه گرفته می‌شود. و این می‌تواند منجر شود که سرمایه‌گذاران کاملاً ندانند با چه‌چیزی سر و کار دارند. هر تعامل با بلاک‌چین مستلزم پرداخت هزینه‌هایی برای «ماینینگ» است. محاسبات رایانه‌ای بسیار پر انرژی که برای تأیید هر تراکنش لازم است.

هزاران کاربر ممکن است عجله کنند تا یک NFT بسیار مورد علاقه را با تولید آن بخرند، و حتی اگر دست خالی از آنجا خارج شوند، مجبور به پرداخت هزینه‌ها هستند. برخی از خریداران از ربات‌ها استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که یک توکن به دستشان می‌رسد، که باعث می‌شود بازار حتی برای سرمایه‌گذاران تازه کار کمتر در دسترس باشد.

شرکت داده‌های بلاک‌چین Chainalysis در گزارش اخیر خود گفت: "گروه بسیار کوچکی از سرمایه‌گذاران بیشتر سود حاصل از جمع‌آوری NFT را به دست می‌آورند." و اضافه کرد که NFTها اغلب با قیمت کمتری به علاقه‌مندانی که به ایجاد تبلیغات برای پروژه کمک کرده‌اند فروخته می‌شود. Chainalysis نتیجه گرفت: «داده‌ها نشان می‌دهد که NFTها از یک سرمایه‌گذاری مطمئن فاصله دارند.»

خطرات NFT

برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد توکن‌های غیرقابل تعویض چیست؟

1. غیرقابل تعامل

از آنجایی که اکثر NFTها از استاندارد ERC-721 پیروی می‌کنند، غیرقابل تعامل در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها به هیچ وجه قابل استفاده یا مبادله نیست.

2. فنا ناپذیر

NFTها از طریق بلاک‌چین ذخیره و مدیریت می‌شوند که منجر به سطح بالاتری از امنیت می‌شود. یعنی هرگز نمی‌توان آن‌ها را به هر قیمتی از بین برد.

3. نادر

در حال حاضر، تعداد کل NFTها در سطح جهانی کمیاب است، که آن‌ها را کمیاب کرده و ارزش آن‌ها را بهبود می‌بخشد. هرچه تعداد NFTها کمتر باشد، قیمت آن‌ها بیشتر خواهد بود.

4. منحصر به فرد

NFTها از بلاک‌چین برای تعیین صحت پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کنند. این به شما امکان می‌دهد اشیاء اصلی را از کپی های تکراری آن‌ها تشخیص دهید. اگرچه NFTها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، بسیاری از مردم برای کسب شهرت در NFTها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اگر شما همچنین قصد ساخت یک راه حل NFT یا NFT در بازار را دارید، باید با یک شرکت توسعه‌دهنده NFT تماس بگیرید تا به شما در راه‌اندازی موفقیت آمیز آن کمک کند.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین بیت‌کوین چه چیزی را ثبت می‌کند؟

مثال‌های NFT

هزینه NFTها در سراسر جهان متفاوت است. کلکسیونرها در برخی موارد میلیون‌ها دلار برای دریافت دارایی دیجیتال پرداخت می‌کنند. به برخی از این نمونه‌های NFT که در بازار فروخته شده‌اند نگاهی بیندازید.

1. انسان

انسان یکی‌دیگر از دارایی‌های هنری است که توسط مایک "بیپل" وینکلمن خلق شده است. این در واقع ترکیبی از یک دارایی فیزیکی با یک توکن دیجیتال است. او از آن به عنوان یک مجسمه ویدئویی جنبشی یاد می‌کند که در آن چهار صفحه نمایش روی مجموعه فلز آلومینیوم صیقلی در یک قاب چوبی چوب ماهون قرار داده شده است. این NFT در نوامبر 2021 به قیمت 28.9 میلیون دلار فروخته شد.

2. فورسونای لیندسی لوهان

در اکتبر 2021، یک لیندسی لوهان NFT به قیمت 4408 دلار در یک حراج فروخته شد. این NFT بخشی از خط NFTهای دوستان کارتل است که توسط Canine Cartel ارائه می‌شود. NFT یک ماکت دیجیتالی از لیندسی لوهان موت شبیه به هم بود.

3. اسنوپ داگ "Da Dogg Gone Gym"

اسنوپ داگ با هارلم گلوبترترترز شریک شد تا یک کمدی NFT را منتشر کند که او با این تیم در آن بازی کرد. NFT در ماه اکتبر منتشر شد. این تنها یکی از NFTهایی بود که اسنوپ داگ با آن درگیر بوده است. او از مارس 2021 با بیش از 19 میلیون دلار دارایی که خریده است، یک مجموعه دار و خالق فعال بوده است.

4. دوشنبه‌های متاورس Applebee

Applebee در دسامبر 2021 روند تبلیغاتی جدیدی را آغاز کرد. این شرکت با هنرمندان کار کرد تا توکن‌هایی بسازد که نمایانگر همبرگر، بال‌های بدون استخوان و استیک خیابان بوربون باشد. کسانی که NFT را خریداری کردند نه تنها آثار هنری دیجیتال را دریافت کردند، بلکه یک سال از آیتم منو نیز دریافت کردند. Bourbon Street Steak NFT به قیمت 1337 دلار فروخته شد.

5. Under Armour Stephen Curry Sneaker

برای بزرگداشت رکورد شکنی استفن کوری در شوت سه امتیازی، Under Armour یک کپی دیجیتالی از کفشی که در طول این شاهکار پوشیده بود ساخت. این دارایی دیجیتال به خریداران اجازه می‌دهد تا آواتارهای خود را در پلتفرم‌های دیجیتال مختلف مانند Gala Games و The Sandbox با این کفش تجهیز کنند. NFT در مدت 30 دقیقه با قیمت هر کدام 333 دلار فروخته شد.

NFT چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

نتیجه‌گیری

NFTها روند رو به رشدی در تجارت دیجیتال و جمع‌آوری هنر هستند. مطمئن شوید که ارزدیجیتال مناسبی برای خرید NFT مورد نظر خود دارید. هنگامی که صاحب NFT شدید، آن را ذخیره کرده و در قالب‌های دیجیتالی استفاده می‌کنید یا می‌توانید آن را برای سود به معامله‌گر دیگری که به دنبال دارایی منحصر به فرد است مبادله کنید.